Wie telecom zegt in 2006, zegt VoIP. Na een ietwat trage start kende de technologie afgelopen jaar zijn definitieve doorbraak, waardoor het gevecht om de gunsten van de klant nu in alle hevigheid is losgebarsten. Daarbij worden geen middelen geschuwd. Verreweg het meest in het oog springend is de stelling dat een overstap op VoIP forse kostenbesparingen met zich meebrengt. Dat die bewering gedaan wordt, is niet zo vreemd – de afgelopen twee, drie jaar waren kostenbesparingen immers ongeveer het enige wat een cfo kon bewegen om zijn portemonnee te trekken.
Het probleem is echter dat die bewering vaak helemaal niet waar is. Natuurlijk, voor de meeste consumenten is VoIP financieel gezien zeer aantrekkelijk, maar in het bedrijfsleven is een SkypeOut-abonnementje doorgaans niet voldoende. Dan praat je al snel over een vpn en de daaruit volgende noodzakelijke opwaardering van het bedrijfsnetwerk. Verder moet je rekening houden met extra uitgaven aan VoIP-hardware, training van personeel, de implementatiekosten en bestaande investeringen in het bedrijfstelefoniesysteem. Als je alleen kijkt naar de telefoniefunctie van VoIP, dan is dat financiële plaatje vaak lastig rond te krijgen.
De belangrijkste voordelen van VoIP liggen echter niet op het financiële, maar vooral op het functionele vlak. VoIP zet de deur open naar een breed spectrum aan nieuwe applicaties. Een mooi voorbeeld daarvan zijn toepassingen waarmee je kunt aangeven wie jou wanneer mag bellen, op basis van vooraf gedefinieerde regels of de inhoud van je digitale agenda. Bovendien wordt VoIP algemeen gezien als de opstap naar een situatie waarin alle communicatie – spraak, video en data – geïntegreerd via het IP-netwerk verloopt.
Weinig VoIP-leveranciers slagen er tot nu toe in om deze boodschap goed over het voetlicht te brengen. De reden daarvoor ligt voor de hand: de VoIP-markt wordt vooral gedreven door telecom- en netwerkbedrijven, en zeker de eerste groep heeft hoegenaamd geen ervaring met de ontwikkeling en installatie van applicaties aan klantzijde. Hier ligt dus een taak voor het kanaal. Resellers die op een overtuigende manier inzichtelijk kunnen maken wat de werkelijke voordelen en mogelijkheden van VoIP zijn, zijn goed gepositioneerd om zich een stuk van deze groeiende markt toe te eigenen.
Mark van der Wolf
creative manager bij Lewis PR
Met veel interesse heb ik de column gelezen m.b.t. ‘De VoIP-leugen’. Mijn inziens wordt hier door de schrijver een verkeerd beeld opgeroepen. Wat heeft vpn en de opwaardering van het netwerk te maken met VoIP?
De PBX voorzien van een VoIP-interface of een externe VoIP-gateway voorkomt veel problemen en maakt een naadloze implementatie van VoIP in de zakenwereld relatief eenvoudig. Het vervangen van alle toestellen door VoIP-toestelllen is niet alleen een kostbare ingreep, maar geeft ook onrust binnen een organisatie (gewenning aan toestel). Belangrijk is echter wel dat er gekozen wordt voor een standaard. Op dit moment heeft SIP de beste kaarten in handen. Skype binnen een zakelijke omgeving stuit op vele praktische problemen op het gebied van veiligheid en toekomstvastheid.
Het implementeren van VoIP binnen een zakelijke omgeving is naar mijn mening niet zo moeilijk dat het de titel van de column rechtvaardigt. Ik sluit mij wel aan bij de stelling dat er voor resellers nog een grote markt is. De vraag is alleen, is dit de telecomreseller met data-ervaring of de it-reseller met telefonie-ervaring?
Gr,
Eric van Uden
AVM
Beste Eric,
Bedankt voor je reactie. Voor de duidelijkheid: mijn stelling is niet dat het implementeren van VoIP in een zakelijke omgeving moeilijk is. Er zijn inderdaad voldoende oplossingen en situaties denkbaar waarin (een vorm van) VoIP relatief makkelijk in te voeren is. Het punt dat ik probeerde te maken is echter dat lang niet altijd financieel aantrekkelijk is om over te stappen op VoIP, terwijl juist die vermeende kostenvoordelen jarenlang door leveranciers geroemd zijn als het grote voordeel van VoIP. Vandaar de titel, ‘De VoIP-leugen’.
Wat betreft de relatie tussen VPN en VoIP: natuurlijk is een VPN geen voorwaarde om VoIP in te kunnen voeren. Maar als we het hebben over het realiseren van zakelijke kostenvoordelen met VoIP, dan is er vaak een grote winst te boeken door VoIP in te zetten voor telefoongesprekken tussen verschillende (internationale) vestigingen van hetzelfde bedrijf. En dan kom je tegenwoordig al snel bij een IP VPN uit.