Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Zorgvuldig contracteren voorkomt ellende

25 augustus 2006 - 07:175 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy

Contracten krijgen bij ict-projecten vaak weinig aandacht. Die stiefmoederlijke behandeling is niet terecht. Zonder goed contract is het niet eenvoudig vast te stellen wat geleverd moet worden. Bedrijven bestoken elkaar met eigen algemene voorwaarden. Tijdens een workshop it-contracten van advocatenkantoor Dirkzwager passeert het allemaal de revue.

Al voor de vulpennen te voorschijn worden gehaald gaan partijen verplichtingen aan. De pre-contractuele fase begint meestal met een offerteaanvraag, aldus Ernst-Jan van de Pas, advocaat bij Dirkzwager. “Die offerte wordt aanvaard of er ontstaat een onderhandelingsfase. Zolang niets getekend is, kan een klant denken dat hij zich nergens toe verplicht. Dat is maar gedeeltelijk zo. Stel: je bent al een aantal maanden in een onderhandelingstraject verwikkeld met een partij. Ineens komt een andere leverancier met een aantrekkelijker aanbod. Mag je daarop ingaan? Daar doemt de eerste juridische voetklem op. Het is onder bepaalde omstandigheden onrechtmatig. Dat is moeilijk hard te maken. Wanneer je de partij met wie je het eerst in onderhandeling was in de waan laat dat je het hem gunt, kan hij je daarop aanspreken. Omgekeerd kun je een leverancier die in de eindfase de onderhandelingen afbreekt ook op zijn gedrag aanspreken.”

“Heel anders ziet het onderhandelingstraject er uit wanneer je met een overheidsorgaan tot zaken wilt komen. In de publieke sector geldt soms een verplichting tot aanbesteding. In dat geval worden offertes van meerdere aanbieders met elkaar vergeleken. In het algemeen ervaren leveranciers een aanbesteding als vervelend. Binnen aanbestedingen kun je niet onderhandelen; het draait om de prijs.”

Resultaatsverplichting

Als klant en leverancier elkaar gevonden hebben, kan een contract opgesteld worden. It-contracten bestrijken vaak een breed gebied, variërend van levering van hardware en adviesdiensten tot ontwikkeling en licensering van software en detachering. Om latere onduidelijkheden te voorkomen is het belangrijk dat kernbegrippen als onderwerp, prijs en betaling, garantie en aansprakelijkheid, intellectueel eigendom en toepasselijk recht terugkomen in het contract.

Van de Pas: “Je moet het onderwerp zo nauwkeurig mogelijk definiëren. Geef in het contract aan of sprake is van een inspannings- of een resultaatsverplichting. Een leverancier die ernaar streeft per 1 juni 2006 software te implementeren, heeft een inspanningsverplichting. Voor de klant is het beter voor een stelligere belofte te gaan: ‘ik zal op 1 juni software geïmplementeerd hebben’. Wanneer de deadline niet gehaald wordt, kan de klant bij een resultaatsverplichting direct actie ondernemen. In het andere geval moet de klant aantonen dat de leverancier in gebreke blijft.”

Auteursrecht

Van wie is de software? Collega-advocaat Theo Bosboom: “Software wordt in de regel ge-exploiteerd door middel van licenties. In contracten staat het aantal locaties, gebruikers en dergelijke. Maatwerk is meestal bestemd voor één opdrachtgever. Bij wie ligt dan het auteursrecht? Bij de maker of de opdrachtgever? De rechten moeten schriftelijk overgedragen worden. Dat moet duidelijk op papier staan. Als je kiest voor een os-oplossing (open source) blijft het auteursrecht intact. Wel is de aansprakelijkheid moeilijker aan te tonen. Wie is schuldig aan een fout in de software? Er zijn duizenden makers.”

“Denk bij een gesloten softwareoplossing aan een vrijwaringregeling. Een leverancier kan in een juridisch gevecht verzeild raken met een andere softwareleverancier waardoor het prachtige softwarepakket in beslag wordt genomen. Dan is het prettig als je als klant bent gevrijwaard voor de negatieve gevolgen van claims. Je kan ook een escrowregeling in het contract laten vastleggen. Escrow is het deponeren van de broncode van software, inclusief technische documentatie, bij een onafhankelijke derde partij. Het doel is het waarborgen van de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten van de softwaregebruikers indien op enig moment om welke reden dan ook de softwareleverancier niet meer in staat is om bijvoorbeeld zijn onderhoudsverplichtingen na te komen.”

Kleine lettertjes

Ze bestaan nog, de kleine lettertjes. In veel contractonderhandelingen worden de eigen algemene voorwaarden als belangrijkste troef uitgespeeld. Beide partijen bestoken elkaar met voorstellen waarop de eigen voorwaarden van toepassing zijn. Wie heeft daarin het laatste woord? In de algemene voorwaarden stellen klant en leverancier vooral de eigen belangen veilig. Dat is duidelijk te zien aan de voorwaarden die ICT~Office en het ministerie van Binnenlandse Zaken hebben opgesteld.

De BiZa-voorwaarden gaan uit van bindende leveringstermijnen, alle intellectuele eigendomsrechten liggen bij de klant en de directe schade waarvoor de leverancier aansprakelijk is bedraagt maximaal 2,5 miljoen euro. In de ICT~Office-voorwaarden is het precies andersom. De leveringstermijn is indicatief, alle intellectuele eigendomsrechten liggen bij de leverancier en de directe schade is maximaal op vijfhonderdduizend euro bepaald. Wie het laatste woord heeft, is uiteindelijk een kwestie van onderhandelen, aldus Van de Pas. “Vaak gaat een offerte vergezeld van de eigen voorwaarden. Wat te doen als de klant akkoord gaat met de offerte maar daarop zijn voorwaarden introduceert? Als geen van beide partijen zich beweegt, moet je nieuwe voorwaarden formuleren.”

Doen en laten

– Leg afspraken vast in een contract
– Stel vast wie eindverantwoordelijk is
– Stel functionele en technische eisen vast
– Doe aan tussentijdse verslaglegging en stop notulen in een ordner bij het contract
– Ga niet zomaar met algemene voorwaarden akkoord
– Accepteer als opdrachtgever geen open einde
– Begin niet met een project voor het contract is getekend.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    OpinieData & AI

    Financiële risico’s beoordelen met ai: goed idee?

    ActueelGovernance & Privacy

    Deze 10 initiatieven zijn het weerbaarst!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs