Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Zwarte doos rekent verzekeringspremie per kilometer

31 augustus 2006 - 11:00ActueelData & AI
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Verzekeraar Norwich Union rust auto's van klanten uit met een zwarte doos die registreert hoeveel en waar polishouders rijden. Wie weinig rijdt, krijgt korting. In Nederland werkt alleen het Nijmeegse Polis Direct met een zogeheten kilometerpolis.

De Britse verzekeraar Norwich Union gaat zijn proef met premie per kilometer uitbreiden van 5000 naar 100.000 klanten. Klanten krijgen een zwarte doos in hun auto ingebouwd. Met behulp van het global positioning system (GPS) kan de verzekeringsmaatschappij bijhouden waar en hoeveel zij rijden. Op basis van die gegevens krijgen klanten korting. Slaagt de proef, dan wil de maatschappij het invoeren voor alle klanten.

Een woordvoerder van Norwich Union vertelt dat klanten zich massaal meldden voor deelname aan de eerste fase van de proef. Hij neemt dan ook aan dat het streefcijfer van 100.000 klanten in de tweede fase met gemak wordt gehaald. “Wij willen het aantal dozen langzaamaan uitbreiden tot 100.000 aan het einde van dit jaar. Op basis van de verzamelde gegevens besluiten wij vervolgens hoe wij verder gaan.” Het project stelt de verzekeraar in staat kosten nauwkeuriger te berekenen.

In Nederland is Polis Direct in Nijmegen de enige verzekeraar die klanten geld teruggeeft als zij weinig kilometers maken. De verzekeraar bouwt geen zwarte dozen in. “Wij controleren de kilometerstanden op basis van de Nationale Auto Pas, die de stand bevat ten tijde van de laatste APK. Bij auto’s jonger dan drie jaar is die informatie niet voorhanden. Daarbij vertrouwen wij op de opgave van de klant”, zegt adjunct-directeur Remi Viellevoije. Die zet veel op het spel door een verkeerde tellerstand door te geven: wie op fraude wordt betrapt, krijgt geen schades vergoed.

Viellevoije ziet het inbouwen van een zwarte doos in elke auto als de toekomst. “Maar dat kost geld. Dan moet het voordeel voor de klant vrij groot zijn. De GPS-doos en het inbouwen mogen ook niet te duur zijn.” Polis Direct heeft op dit moment zo’n 6000 klanten die een zogeheten kilometerpolis hebben. Het gaat vooral om tweede auto’s van oudere automobilisten. Hun voordeel ten opzichte van een normale verzekering bedraagt gemiddeld de helft.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Een echte geïntegreerde AI oplossing

    Efficiëntie door een geïntegreerde AI oplossing met Mobile XL Mobile XL helpt organisaties bij het toepassen van AI binnen hun...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-agent hacker
    Security & Awareness

    Ai-agent: de nieuwe geheim agent

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    progress process overname
    Data & AI

    Kort: Rvb en Wibra moderniseren, overname ai-analist door Wolters Kluwer (en meer)

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    Innovatie & Transformatie

    IFS toont kracht van industriële ai met partnerschappen en praktijkcases

    Data & AI

    Van angst naar adoptie: zo krijg je medewerkers mee met ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs