Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Web 2.0. zorgt voor toename van vrouwen in ict

16 oktober 2006 - 10:103 minuten leestijdActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

De lage arbeidsparticipatie van vrouwen in de ict verandert door Web 2.0. De nieuwe toepassingen die horen bij Web 2.0. maken het web socialer.

Het aantal vrouwen in de ict neemt de komende jaren toe. Dat voorspelt onderzoekster Federica Fabbiani tegen alle verwachtingen in. “Web 2.0. maakt door video’s en chatboxen het internet socialer. Dat is waar vrouwen waarde aan hechten”, zei Fabbiani tijdens de stadium generale van het VHTO, het landelijk expertise bureau voor meisjes/vrouwen en bèta/techniek. De stelling wordt bevestigd door hoofd marketing van BEA Systems Marge Breya. “Je ziet dat vrouwen vaak aan het hoofd staan van een bedrijf dat gerelateerd is aan Web 2.0. Kijk maar naar directrices van fotoservice Flickr.com of Mozilla”. Tijdens de stadium generale probeerde het VHTO de aanwezigen handvaten te geven voor het vreëren van mogelijkheden om meer vrouwen de ict in te trekken.

Niet in alle landen is het aantal vrouwen in de ict zo laag. In India bijvoorbeeld is een baan in de ict een echt vrouwenberoep. In ons land werkt slechts 1 procent van de vrouwen in de ict. Dat komt vooral door het slechte imago van ict. Volgens Cor de Beurs is het daarom belangrijk meisjes al vroeg warm te maken voor een baan in de ict. Hij begon in 1997 met het programma Techniek 15+. Bij het vervolg in 2002 werd ervoor gekozen het programma ook geschikt te maken voor twaalfjarigen. De Beurs ontdekte dat vrouwen er meer waarde aan hechten sociale en menselijke problemen met ict op te lossen. Mannen zijn tevreden bij het oplossen van puzzels en het maken van dingen. Toch blijkt het oplossen van het tekort van meisjes in de ict lastig: “Ook als meiden het leuk bleken te vinden, willen ze geen baan in de ict”.

De lage participatie van vrouwen in een ict beroep heeft niet alleen te maken met het slechte imago van ict. Volgens onderzoekster Marina Larios krijgen vrouwen niet de kans kinderen te krijgen en daarna terug te keren naar een baan. Larios maakt zich vooral zorgen over het feit dat vrouwen snel kiezen voor een baan waar ze niet al hun kwaliteiten in kwijt kunnen, omdat ze snel aan de slag willen. Bedrijven moeten volgens haar vrouwen de kans geven een pauze te nemen, zodat ze kinderen kunnen krijgen. Een voorbeeld dat ze geeft is het Daphne Jackson trust. Deze beurs maakt het voor vrouwen mogelijk weer een academische baan aan te kunnen nemen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    WomeninIT streeft naar ‘old-girls-network’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Imago en cultuur oorzaak tekort aan ICT-vrouwen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Meer uitleg over zakelijk gebruik web 2.0 nodig

    Vrouwen in ict
    ActueelCarrière

    Vrouwen voelen zich gediscrimineerd in ict

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs