Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De erotiek van het winkelen

24 oktober 2006 - 17:05ActueelGovernance & PrivacyKensington
Redactie Computable
Redactie Computable

Ik liep vorige week met een Franse collega langs de kassa’s van een hypermarkt. Mijn aandacht werd gegrepen door vier rood en groen uitgelichte gangpaden. “Kerst is begonnen”, verzekerde de collega. me glimlachend. Ik knikte. De orderportefeuille was mooi volgelopen en alle voortekenen wezen erop dat de kassa’s in Europa straks lustig zouden rinkelen. Meer dan ooit tevoren leek de consument zich open te stellen voor verleiding.

“Als we hier links gaan, snijden we af.” Onder het vaandel van efficiëntie, navigeerde ik ons via het speelgoed, langs koelvitrines met kaas en paté naar de wijnen. Winkelen speelt zich in een andere tijdzone af. Zelfs in een koel en sober ingerichte hypermarkt kan de overmaat en gevarieerdheid van de koopwaar zorgen dat je op een ‘ander’ kompas vaart. Alles natuurlijk tegen de achtergrond dat kopen je leven vollediger en gelukkiger maakt. Je oriënteren op een aankoop en de beslissing uitstellen, is voor velen belangrijker dan de feitelijke aankoop. Je kunt dat ook de erotiek van het winkelen noemen. Heb je de creditcard door de magneetsleuf laten glijden, zit het verlangde object in de tas, dan maakt lust plaats voor een kortstondig, hevig gevoel van rouw. Het mooie is dat, kort daarop, de kooplust met hernieuwde kracht opsteekt.

Onze tocht naderde zijn bestemming. “Daar staan ze. Ze komen in die free standing display unit veel beter tot hun recht.” Mijn collega. beklopte de wanden van de kartonnen zuil, schudde er een beetje aan. Alles bleef onberispelijk. “Zou jij er een kopen”, vroeg hij aarzelend, een van de muzikale zendertjes oppakkend. “Het wordt ongetwijfeld een klapper. Het is precies wat ze willen want het is nieuw. Zelfs die illusie staat garant voor verkoopsucces. Moet je voorstellen wat een echte noviteit dan doet”, antwoord ik ontwijkend. Ik ben immers niet alleen een koortsachtige consument, maar ook nog eens erg eenvoudig te verleiden.

Walter Dornstedt
European Retail Sales Manager bij Kensington

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Overheid

    Adviescollege ICT-toetsing hekelt plannen Sociale Verzekeringsbank

    Governance & Privacy

    Kabinet zet mes in 500 regels: eerste 218 al geselecteerd 

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs