Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Cisco wil zich profileren in Web 2.0-hype

27 oktober 2006 - 09:223 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCisco
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

De opkomst van het 'sociale' internet (Web 2.0) heeft tot gevolg dat ook partijen die zich in het verleden als puur 'technisch' profileerden nu plotseling hun menselijke kant willen laten zien. Netwerkfabrikant Cisco wil zich niet langer profileren als een bedrijf dat producten voor netwerken levert, maar als een bedrijf dat mensen met elkaar verbindt. Chris Dedicoat, president van de Europese Markt bij Cisco, sprak gisteren in Stockholm over de nieuwe richting van zijn bedrijf.

“Cisco wil dat Europese bedrijven web 2.0 goed begrijpen,” zei Dedicoat tegen een zaal vol ICT-bazen. Dat is volgens hem van belang voor bedrijven om een beter contact te krijgen met klanten (marketing) én om bedrijfsprocessen beter te laten verlopen.

Al deze verbeteringen gaan gepaard met een toenemende behoefte aan bandbreedte en goede verbindingen. Het belang dat Cisco heeft in bedrijven die het ‘web 2.0’ idee daadwerkelijk toepassen, is dan ook niet ver te zoeken. Zo ziet Dedicoat video, dat nogal wat bandbreedte vereist, als dé belangrijkste manier van communiceren via internet. En het bedrijfsmodel van de toekomst is volgens hem de virtuele organisatie, een bedrijf dat bestaat uit een netwerk van geografisch (soms ver) uit elkaar wonende medewerkers die met elkaar communiceren via snelle internetverbindingen.

Dedicoat denkt dat Europese bedrijven achterlopen op bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven, die al vaker nieuwe vormen van marketing inzetten. Weblogs, sociale netwerken – ze worden volgens hem nog te weinig ingezet door bedrijven.

Ook de term personalisatie komt veel voor in het vocabulaire van de Cisco-topman. Met dat concept experimenteert Cisco daadwerkelijk. Zo test het bedrijf, samen met partner Appear Networks, in het grootste Zweeds winkelcentrum, Kista Galleria, zogenaamde Location Based Services. Bezoekers van het winkelcentrum ontvangen, afhankelijk van de zone van het winkelcentrum waarin ze zich bevinden, op de locatie afgestemde informatie.

Kista Galleria is voor de test verdeeld in vier zones. Wie zich in de restaurantzone bevindt ontvangt bijvoorbeeld informatie over een lunchmenu, terwijl in de omgeving van winkels speciale aanbiedingen verschijnen. In het metrostation, dat direct aan het winkelcentrum grenst, kunnen deelnemers van de test reisinformatie ontvangen. De dienst maakt gebruik van Wifi-technologie en deelnemers ontvangen een device (pda) met Wifi. Voor een grote gebruikersgroep is de dienst nog niet interessant, simpelweg omdat Wifi op bijvoorbeeld mobiele telefoons nog nauwelijks voorkomt.

Videoconferencing is een andere activiteit waarmee Cisco een flinke voet aan de grond wil krijgen. Deze week presenteerde het bedrijf TelePresence, een nieuw systeem voor videovergaderen met ‘meer dan’ HD-kwaliteit, aldus Cisco.

Meer over

Cisco-technologieNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TelePresence niet meer dan videoconferencing

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Sociaal netwerk beïnvloedt bedrijfsimago

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Investeringen VS in Web 2.0 ruim verdubbeld

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs