Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Online activiteiten Microsoft nog op zwaar verlies

30 oktober 2006 - 08:213 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurMicrosoft

De online groep van Microsoft, met diensten MSN en Windows Live, heeft het laatste kwartaal flink verlies geleden. De groep telde een omzetdaling van 4 procent vergeleken met een jaar eerder en een verlies van 136 miljoen dollar. De rode cijfers zijn enigszins geflateerd, omdat Microsoft het laatste kwartaal flink investeerde in de online groep.

De slechte resultaten van MSN en Windows Live vielen niet zo op, omdat Microsoft in zijn totaliteit een heel goed kwartaal had. Winst en omzet van de softwaregigant stegen met 11 procent flink. Met een totale omzet van 10,8 miljard dollar kan het bedrijf dan ook wel een stootje opvangen.

Microsoft zegt al meerdere jaren de concurrentie met Google aan te willen gaan. De resultaten in het laatste resultaat van de online diensten lijken een indicatie te zijn dat het bedrijf nog een lange weg te gaan heeft, maar de slechte cijfers (het verlies van 136 miljoen) is met name een gevolg van flinke investeringen in Windows Live, adCenter en datacentra. De dalende omzetcijfers geven echter aan dat investeringen meer dan noodzakelijk zijn.

Vooral de personeelskosten stegen aanzienlijk in de maanden juli, augustus en september. De kwartaalcijfers laten een kostenstijging van meer dan 40 procent zien, met name veroorzaakt door de aanname van nieuw personeel en hogere salarissen. Dit extra personeel gaat zich vooral bezighouden met de ontwikkeling van Live Search, Windows Live, Office Live en adCenter, de Microsoft variant op Google's AdWords.

Wie de kwartaalcijfers van de online activiteiten van Microsoft naast die van rivalen Google en Yahoo legt, ziet dat het bedrijf met een omzet van 539 miljoen dollar nog een lange weg te gaan heeft.  Google had het laatste kwartaal een recordomzet van bijna 2,7 miljard dollar. Een andere online concurrent, Yahoo, had het afgelopen kwartaal een omzet van zo’n 1,6 miljard dollar.

De absolute topprioriteit van Microsoft is, aldus Microsoft ceo Ballmer in een toelichting bij de resultaten, de ontwikkeling van 'software als dienst' (Software as a Service – Saas), het aanbieden van (Office) software via internet. Daarnaast gaat Microsoft volgens Ballmer ook meer geld investeren in 'online', dus onder meer in de zoekdienst Live Search, Live.com, Live Spaces, adCenter en (het nog niet afgeschreven) MSN-platform.

Microsoft startte in 2005 het Windows Live-initiatief. Wat begon met een klein groepje bij elkaar geraapte webdiensten is uitgegroeid tot een belangrijke prioriteit van de softwaregigant. Veel producten die eerst onder de MSN-merknaam vielen – zoals Messenger en Spaces – worden langzaam geassimileerd in het Live-collectief. Sinds september is de webdienst Live uit de betafase.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nieuw kantoor Salesforce NL, videobellers in problemen, overheid omarmt ai-agents, 40 mln. voor defensie-tech Keen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google vergroot soevereiniteit-opties van clouddiensten

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    deal overeenkomst partner samenwerking akkoord
    ActueelCarrière

    Bonden akkoord met nieuwe ICK-cao 2025-2026

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs