Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Investeringen VS in Web 2.0 ruim verdubbeld

09 november 2006 - 21:124 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

Amerikaanse venture capitalists hebben de eerste drie kwartalen van dit jaar 455 miljoen dollar geïnvesteerd in Web 2.0-bedrijven. Dat is meer dan een keer zoveel als in heel 2005. Het meest populair zijn bedrijven die zich begeven op het terrein van video en sociale netwerken. Het aantal Nederlandse Web 2.0-investeringen is nog bescheiden.

Web 2.0-bedrijven die in zee gingen met een Amerikaanse venture capitalist ontvingen gemiddeld iets minder dan 6 miljoen dollar. Investeerders stopten in de eerste drie kwartalen van dit jaar geld in 79 bedrijven. Dat blijkt uit cijfers die Dow Jones VentureOne deze week publiceerde.

Hoewel de term Web 2.0 door sommigen als hype of vuilnisbakbegrip wordt afgedaan, is het begrip zeker nog niet in onbruik geraakt. Deze week vindt in San Francisco de derde Web 2.0 conferentie plaats, door veel mensen gezien als hét jaarlijkse topevenement voor internetbusiness en nieuwe online ontwikkelingen.

Het concept Web 2.0 ontstond in 2004 tijdens een brainstormsessie van Tim O'Reilly en Medialive over een te organiseren conferentie. De brainstormsessie mondde uit in de eerste Web 2.0 conferentie. Hoewel een eenduidige definitie van het begrip Web 2.0 niet bestaat, geeft een artikel van O’Reilly over het onderwerp een aardig inzicht in wat kán worden verstaan onder Web 2.0.

Om te kunnen bepalen wat een Web 2.0-bedrijf is, gebruikten de onderzoekers van VentureOne een aantal criteria. User generated content, sociale netwerken, collaboration, tagging, blogs, mashups, wikis, AJAX, RSS, SOA, CSS, XHTML, Atom: om in de categorie ‘Web 2.0-bedrijf’ te vallen, moet een onderneming gebruikmaken van – in ieder geval een aantal van – deze technologieën of toepassingen. De exacte methodologie van VentureOne is niet bekend.

Bubble 2.0
Nu de investeringen in de internetbranche weer flink toenemen en grote partijen flinke sommen geld neerleggen voor jonge internetbedrijven, met de aankoop van YouTube door Google voor meer dan 1,6 miljard dollar als voorlopig ‘hoogtepunt’, komt de term Bubble 2.0 steeds vaker te sprake. Het bedrag dat Google neerlegde voor het jonge videobedrijf deed bijvoorbeeld menig wenkbrauw fronsen. Maar tegelijkertijd zien analisten en investeerders, afgaand op commentaren in onder meer Amerikaanse kranten, een duidelijk verschil met de jaren rond 2000. Vooral de lagere investeringskosten – techniek is goedkoop – zorgen voor minder riskante investeringen.

“Tegenwoordig kun je met een bedrag van 10.000 euro net zoveel als met een miljoen in de jaren voor 2000,” zegt Boris Veldhuijzen van Zanten, internetondernemer en investeerder. De goedkopere techniek is volgens Van Zanten één van de redenen waarom er nu een opleving is onder zowel investeerders als starters in de internetsector. Andere factoren zijn een grotere markt en de toegenomen advertentiemogelijkheden. “Toen ik in 1997 mijn eerste bedrijf begon wilde WebAds alleen praten met bedrijven die minimaal een miljoen views per dag hebben. Nu kun je binnen 24 uur een site in de lucht hebben inclusief Google advertenties.”

Van Zanten ziet nog veel mogelijkheden voor Nederlandse internetbedrijven. Gevraagd naar het ‘soort toepassingen’ waar bedrijven in zouden kunnen investeren noemt hij ‘zoeken’. “Op de markt voor zoekmachines gaat nog veel veranderen. Bedrijven moeten niet bang zijn om met alternatieven voor Google te komen. De initiatieven van Ilse om met een vernieuwde zoekmachine te komen kan ik alleen maar toejuichen.”

Guido van Nispen van het Dutch Creative Industry Fund (DCIF) constateert dat er in Nederland een overschot aan investeringsgeld beschikbaar is. "Er is genoeg geld, maar er zijn te weinig ondernemers." Het aantal ondernemers dat een aanvraag indient bij het DCIF, dat bedragen tussen de twintig- en vijftigduizend euro investeert in digitale creatieve bedrijven, is volgens hem vrij laag.

Dat zo weinig mensen de stap zetten om een eigen onderneming te starten, wordt volgens Van Nispen in de hand gewerkt doordat er in de interactieve- en IT-sector momenteel meer dan voldoende aanbod aan werk is. Ook het feit dat ondernemen in Nederland niet heel hoog in aanzien zou staan, speelt een rol bij de relatief geringe belangstelling om een eigen bedrijf te starten, meent Van Nispen.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel steunt zakelijk Web 2.0 met applicatiepakket

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Cisco wil zich profileren in Web 2.0-hype

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Oracle introduceert zakelijk web 2.0 met WebCenter

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Adobe haalt Oracle aan voor Web 2.0-apps

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft zegt Web 2.0 serieus te nemen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Sociaal netwerk beïnvloedt bedrijfsimago

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs