Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Web 2.0 belooft ook bedrijfsnut

27 november 2006 - 15:403 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Mark Nieuwenhuizen
Mark Nieuwenhuizen

Web 2.0 biedt consumenten al veel nieuwe mogelijkheden. De zakelijke markt loopt nu achter, maar dat gaat veranderen.

Volgens Gartner is Web 2.0 een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven met elkaar en met hun klanten zaken doen. “Er is een verschuiving gaande naar meer open, flexibele modellen, waar de gebruikers invloed op elkaar hebben”, meldt het onderzoeksbureau. Volgens deze marktvorser lijkt de deur dan ook open te staan voor radicaal nieuwe businessmodellen.

'Deeltijdwerknemer'
Waar het bij Web 2.0 om draait, is dat een gebruiker niet alleen informatie tot zich neemt, maar in eenzelfde mate andere informatie weggeeft of deelt. Weblogs zijn daar een bekend voorbeeld van, maar inmiddels zijn er zelfs bedrijfsplannen die zich ontwikkelen via wikipedia-achtige structuren.

Alvin Toffler, de man die bekend werd met zijn boek The Third Wave, schrijft in zijn nieuwe boek Revolutionaire Rijkdom dat deze trend al enige tijd gaande is. “Vroeger moest je naar de bank om geld van de kassier te krijgen. Inmiddels zijn er in Europa voornamelijk pinautomaten waar de klant zelf alle handelingen moet verrichten om cash geld van zijn eigen rekening te krijgen. Onder het mom van gemak heeft de bank z’n klanten tot deeltijdwerknemers gebombardeerd. Nu gaat het nog voornamelijk om handelingen, maar daar zal het niet bij blijven.”

Faciliteren
Microsoft, Intel, Adobe, maar ook Oracle en BEA duiken vol in 'zakelijk Web 2.0', ofwel Enterprise 2.0. Volgens Toby Burton, vice president internet business solutions group van Cisco is dit een trend die ook niet meer te stoppen is. “Kijk naar het succes van YouTube op de consumentenmarkt. Het enige wat ze doen is een systeem faciliteren. Het zijn de gebruikers die voor de content zorgen waar iedereen op af komt en wat adverteerders trekt."

"Op de zakelijke markt gaan we hetzelfde zien. Gebruikers gaan zich veel meer bezig houden met de bedrijfsprocessen waar ze zelf deel van uitmaken. De sociale netwerken zoals Hyves krijgen straks zeker hun zakelijke evenknie. Dat is niet alleen goed voor de transparantie; bedrijven zullen onderling ook nauwer bij elkaar betrokken raken.”

Patrick Lelorieux, vice president sales EMEA bij Linksys, gelooft dan ook dat de consumentenmarkt goed in de gaten moet worden gehouden. “Vroeger begon innovatie juist bij grote bedrijven. Tegenwoordig zijn het juist de consumenten die het voortouw nemen. MSN op de werkvloer begon aan een opmars nadat consumenten thuis hadden ontdekt hoe handig het is om te weten wanneer iemand beschikbaar is.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs