Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘HP sterkste brand, Lenovo en Nokia snelste groeiers’

25 januari 2007 - 07:29ActueelWerkplek & Beheer
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

HP en Acer hebben in 2006 hun posities als nummer 1 en 2 in het internetkanaal geconsolideerd onder IT resellers, blijkt uit de ICEcat-product-request metingen over ca. 600 internet ICT-websites (38,4 miljoen productopvragingen in 2005 en 2006).

In 2006 is voor ieder merk in de top 30 de online belangstelling fors toegenomen ten opzichte van 2005, ook voor de dalers. Iedereen wint, alleen sommige merken winnen iets meer.

HP heeft in het resellerkanaal afstand genomen van Acer, waarbij HP profiteert van de breedte van haar portfolio en servers een steeds belangrijker categorie zijn geworden. Ook ingegeven door de daling van de gemiddelde prijs per server, en de aantrekkende investeringen in webtoepassingen en dus serverparken. Acer heeft weer meer afstand genomen van "the rest of the pack". In de top 10 zijn de opvallendste stijgers Canon, Sony, Belkin en Asus. Canon en Sony profiteren als brede consumentenmerken van de grote belangstelling naar consumentenelektronica.

Asus heeft met het verbreden van de distributie (Tech Data kwam erbij), een veel groter bereik onder resellers gecreëerd, en bouwt de marketingorganisatie in Europa gestaag uit. Belkin profiteert van een breed assortiment aan cross-sell-producten, die zij actief inzet om resellers aan meer marge te helpen.

De afsplitsing van Lenovo van IBM heeft in totaliteit beide merken goed gedaan. IBM & Lenovo opgeteld, zouden naar product requests gemeten in 2006 (virtueel) de vierde plaats bezetten! Lenovo is een rising star en heeft haar nieuwe merknaam in 2006 gestalte gegeven en neemt de merkpositie van IBM uit 2005 over.

Interessante stijgers zijn verder Brother (van typmachine naar printerfabrikant), Kingston (slimme cross-sell van geheugens), Nokia (de mobiele telecom-merken rukken op in het internetkanaal), Lexmark, APC, Cisco, Conceptronic en Adobe. De laatste twee merken danken deze groei ook weer aan actieve cross-sell policies.

De sterkste dalers in 2006 zijn Creative Labs, TomTom en Apple, die allen een op (eigen) retail gericht verkoopbeleid hebben, en het internetkanaal nog niet als volwaardig verkoopkanaal bedienen.

DELL wordt niet door ICEcat gemeten in het resellerkanaal omdat DELL een directe verkoop-filosofie hanteert.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Werkplek & Beheer

    Microsoft jaagt prijzen M365-abonnementen tot 33 procent omhoog

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs