Op het Technische College Velsen gebruiken de leerlingen geen boeken, maar is de computer een belangrijk leermiddel. De school is daarom erg afhankelijk van de ict-infrastructuur.
Boeken zijn niet heel inspirerend voor middelbare scholieren”, vindt directeur Ruud Porck van het Technisch College Velsen. De school heeft daarom drie tot vier jaar geleden besloten leerlingen geen boeken meer te geven, maar de boeken beschikbaar te stellen in de bibliotheek. “Onze lessen zijn grotendeels gedigitaliseerd”, aldus Porck. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. “Wij gaan uit van wat de leerling kan en niet wat hij niet kan.” Leerlingen krijgen geen lessen, ze moeten zich inschrijven voor workshops. “De leerling moet zelf actief zijn in de workshop. Er is een maximale uitleg van tien tot vijftien minuten.” Als een leerling kan aantonen dat hij al voldoende groei laat zien op een bepaald onderdeel, dan hoeft hij de verplichte workshops niet te volgen.
De computer is een van de belangrijkste leermiddelen van de school. De school heeft ongeveer één computer op vier leerlingen. “We zouden in de toekomst haast één op één willen, maar dat is niet reëel. De kosten zijn dan wel heel hoog.” Het betekent ook dat de school heel afhankelijk is van de ict-infrastructuur. “We zorgen wel dat er op de plank ook papieren instructies liggen, maar het platgaan van het netwerk is heel ongewenst. De computer is onmisbaar.”
Alternatieve lesmethode
Hoe afhankelijk de school is van ict merkte de school in het begin van dit schooljaar. Toen waren er onder andere inlogproblemen of e-mailproblemen. “We hebben daar ontzettend mee in onze maag gezeten en een alternatieve lesmethode bedacht. Uiteindelijk hebben we wel wat vertraging in de lessen opgelopen.” Porck heeft nu weer meer vertrouwen in het netwerk. “Het is veel stabieler dan in het begin van het schooljaar.”
Om goed in te kunnen spelen op problemen of vragen van docenten heeft de school, net als de andere scholen die aangesloten zijn bij Do.IT, een ict-coördinator. En er is ook iemand verantwoordelijk gesteld voor de computerexamens. “En we hebben ook voor gezorgd dat er iedere week iemand in huis komt”, zegt Porck.
Nieuwe software
De meeste vragen die de school heeft op het gebied van software gaan over het installeren van nieuwe software. “Niet alle pakketten kunnen draaien op het netwerk. Ook zijn onze eigen initiatieven op dat gebied nu wat beperkt. Het aanbieden van softwarepakketten is wat ambtelijker geworden.” Ook zijn niet alle softwarepakketten gebruiksvriendelijk genoeg om te gebruiken. “We willen graag het portfolio ook digitaal aanbieden, maar de software die daarvoor beschikbaar is, is niet gebruiksvriendelijk genoeg.”
Op het gebied van hardware is het vooral belangrijk dat de apparatuur ook studentproof is. “Leerlingen zijn ondernemend. In de boeken mag niet gekrast worden, hetzelfde geldt voor de computer.”