Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

HP verkoopt geen printers, maar printjes

23 april 2007 - 08:38ActueelCloud & InfrastructuurHP Inc.
Jasper Bakker
Jasper Bakker

HP zet de lancering van zijn nieuwe reeks multifunctionele printers voor de zakelijke markt luister bij door die machines niet te verkopen. Het levert in plaats daarvan printing services waarvoor het factureert op basis van de afdrukken.

De multifunctionele printers (MFP's) gebruiken de nieuwe Edgeline-technologie waarmee de inkjet-machines de snelheid van laserprinters evenaren. De MFP's halen wel vijftig kleuren- en zestig zwartwit-pagina's per minuut. Dit dankt het aan de sneldrogende Vivera-inkt en aan het feit dat niet de printkoppen bewegen, maar juist het papier.

De nieuwe apparaten gebruiken wel paginabrede inkjet-printkoppen, maar elk daarvan verzorgt slechts twee kleuren. De beweging van het papier zorgt dus voor de totale afdruk. Elke printkop heeft 10560 spuitmondjes, verspreid over vijf chips (met elk dus 2112 spuitstukjes). Daarin is een redundantie van 20 procent ingebouwd per printkop.

De leverancier stelt dat zijn nieuwe techniek tot wel 30 procent goedkoper is dan concurrerende laserprinters. Doordat de topmodellen echter alleen via een dienstencontract zijn te verkrijgen, is een rechtstreekse prijsvergelijking niet mogelijk. Toch lanceert HP nu ook nieuwe laserprinters, bedoeld voor werkgroepniveau. De technische nieuwe snufjes in de Edgeline-inkjetprinters dalen op termijn af naar relatief kleinere printers. HP gebruikt de nieuwe technologie ook al in printmachines voor foto-kiosks, bedoeld voor in winkels.

Daarnaast zijn de nieuwe printers uitgerust met intelligentere software voor het begeleiden van eindgebruikers bij storingen. Dit AutoNav biedt ook demonstratie-filmpjes op het ingebouwde 10 inch scherm van de machine. Volgens HP gaan de meeste printer-vragen die bij helpdesks binnenkomen over het oplossen van een papierstoring of het vervangen van een toner. Dit moet met de Edgelines nu echt tot het verleden horen. Printers hebben al jaren schermpjes met live aanwijzingen, maar dat zou niet afdoende zijn.

HP verwacht op basis van eigen onderzoek dat de markt voor Edgeline tegen 2009 een omzet van ruim dertig miljard dollar oplevert. Dit komt niet alleen uit de printermarkt, maar juist ook uit de aanpalende markt voor kopieermachines. De totale markt voor zakelijk printergebruik heeft naar schatting een omzet van 147 miljard dollar.

De printerproducent kondigde in oktober vorig jaar aan zich met meer energie te richten op de markt voor zakelijke printers. De nieuwe Edgeline-printers bouwen op 1,4 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling, van HP's Scalable Printing Technology (SPT), en worden vergezeld van een uitbreiding van de wereldwijde verkooptak. Daarnaast is een gespecialiseerd verkoopproces opgezet, voor de nu geboden printdiensten.

Meer over

Printing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    HP kampt met tekort LaserJet-printertoners

    Crisis
    ActueelData & AI

    Printermarkt krijgt forse klappen door crisis

    Eén reactie op “HP verkoopt geen printers, maar printjes”

    1. Johan Kosters schreef:
      28 juli 2010 om 11:41

      2010. Exit HP Edgeline.

      Helaas heeft de Edgeline het niet gered. In het begin waren er de nodige kinderziektes. Blijkbaar is het maken van een printer toch iets anders dan een multifunctional voor de gang.

      Het grootste prbleem voor HP was echter hun verkoopkanaal. HP verkoopt printers in hoofdzaak via resellers en niet direct. De copieerbranche werkt bij grote organisaties juist wel direct. Om succesvol te zijn met de Edgeline was een direct kanaal nodig.

      HP is wel direct aanwezig met zijn IT Services (EDS). Maar hierbij is de focus op printers marginaal. Bovendien kunnen de noodzakelijke aantallen niet worden gehaald. Ook de grafische divisie van HP (Indigo) is niet geschikt voor verkoop aan multifunctionals.

      Inmiddels is HP gestopt met de Edgeline en heeft eind 2009 een alliantie met Canon gesloten. HP en Canon hebben al 25 jaar een relatie, aangezien Canon OEM leverancier is van de Laserjet. HP gaat de imgageRUNNER ADVANCE multifunctionals van Canon verkopen in een Managed Print Services concept en zal samen met Canon optrekken bij grote deals. De eerste deal is een feit: Fedex Office (Kinko’s) zal op 1800 locaties 12000 HP en Canon systemen installeren.

      Johan Kosters is onafhankelijk industrie expert voor printinfrastructuren, managed print services en document outsourcing. Hij is bestuurslid van de MPSA,de internationale Managed print Services Alliantie en lid van de werkgroep “Criteria voor duurzame inkoop van reprodustie apparatuur” van de AgentschapNL (SenterNovem).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs