Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Oplossen open source-problemen

31 mei 2007 - 08:48ChannelGovernance & PrivacyOracle
Redactie Computable
Redactie Computable

Open source lijkt zich als een olievlek uit te breiden over zowel grote als kleine bedrijven en overheden. Prachtig! Als Linux-liefhebber kan ik dit alleen maar toejuichen. Maar zijn we er als leveranciers allemaal wel klaar voor? Hebben we wel goed nagedacht hoe we onze klanten goed kunnen blijven ondersteunen?

Regelmatig zie ik dat klanten met technische vragen van het kastje naar de muur worden gestuurd. De leverancier van het ‘open' besturingssysteem verwijst door naar de maker van de applicatie en vice versa. Maar waar ligt de grens? Waar ga je met vragen over het besturingssysteem zelf heen?

Met name de grote bedrijven die de stap hebben gewaagd bedrijfbreed hun applicaties over te zetten naar open source, krabben zich vaak achter de oren. In welke ondoorzichtige wereld zijn ze terechtgekomen? En dat terwijl ze dachten de keuze voor open source juist meer helderheid zou creëren…

De open source-leveranciers bieden vaak een supportprogramma dat perfect is zolang het maar om de standaardvragen gaat. Maar klanten worden vaak geconfronteerd met complexere problemen. Zij hebben een supportprogramma nodig op enterprise-niveau. Ik denk dat veel softwareleveranciers hier beter op in hadden kunnen spelen. Klanten moeten antwoord krijgen op al hun vragen, onafhankelijk van het platform waarop ze werken. Of het nu Windows (Vista), Unix of Linux is.

Maar is het niet erg moeilijk om support te bieden voor een product dat je niet helemaal zelf ontwikkelt en bij gevolg ook niet echt kan sturen? Ik denk het niet. Elke nieuwe versie die op de markt komt, is eigenlijk een soort ‘snapshot' van de kernel die door het open source-team wordt ontwikkeld. Ontwikkelingen op deze snapshot kunnen worden doorgespeeld aan het ontwikkelteam. Op deze manier kunnen zij, als ze het relevant vinden, deze aanpassingen ook gebruiken op de basisversie. Door kennis over en weer uit te wisselen kunnen klanten optimaal geholpen worden als ze een probleem hebben. In mijn ideale wereld kunnen gebruikers de basisversie downloaden en meteen bedrijfsapplicaties in gebruiknemen! Ik vrees alleen dat dat nog wel even zal duren.

Aernoudt Bottemanne
Sales Manager Advanced Customer Services bij Oracle Benelux

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Ransomware data opslag
    AchtergrondSecurity & Awareness

    Ransomware in de zorg, hoe gaat Eurofins om met Nederlandse data?

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    ChannelGovernance & Privacy

    Spoelstra Spreekt: Even niet

    ai
    ActueelData & AI

    Kort: Adviesraad voor NDS, contractbreuk VMware, ook Cloudflare gehackt (en meer)

    Google Big Tech
    ActueelGovernance & Privacy

    Google hoeft Chrome niet te verkopen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    veilig security
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Liever veilig dan goedkoop, Trump boos op Big Tech, onkraakbare quantumversleuteling (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs