Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tweederde checkt e-mail dwangmatig

20 juli 2007 - 12:25ActueelCloud & Infrastructuur
Diederik Toet
Diederik Toet

Mensen kunnen zowel op hun werk als in hun vrije tijd slecht afstand nemen van hun zakelijke e-mail. Twee op de drie medewerkers controleert de berichten compulsief. Ook managers en directeuren zijn e-mailverslaafd.

Het zijn de treurige cijfers die horen bij de ‘always-on' maatschappij van tegenwoordig: 67 procent van de mensen controleert zijn e-mail in de vrije tijd semi-dwangmatig zonder dat daar zakelijke noodzaak toe is. Dat blijkt uit Brits onderzoek van het consultancybureau Mesmo.

E-mailverslaving neemt volgens het bureau steeds grotere vormen aan. Regelmatig verschijnen nieuwe websites en blogs over hoe je er van kunt afkicken. Het onderzoek toont dat maar 17 procent van de respondenten hun directe collega's toestemming geeft om hun mailbox in de gaten te houden in hun afwezigheid. Meer dan 80 procent lees ieder e-mailbericht dat ze ontvangen, ook al zijn ze vrij, op vakantie of ziek. Volgens Monica Seeley van Mesmo zijn veel mensen namelijk bang om belangrijke berichten te missen. Bovendien zitten er vaak privémailtjes tussen die ze liever niet delen met collega's of meerderen. "Dat mensen hun e-mail niet delegeren aan collega's en obsessief hun inbox in de gaten houden, draagt direct bij aan de verslaving", aldus Seeley.

Responstijd
"De meerderheid van gebruikers verwacht bovendien dat een zakelijke e-mail binnen 24 uur wordt beantwoord. Zodra een antwoord op tijd is ontvangen, schept dat natuurlijk weer verwachtingen voor de vervolgcorrespondentie. Daar gaan medewerkers reactief en behoorlijk improductief van werken." Als voorbeeld geeft Seeley de responstijd op de vragenlijst die zij per e-mail verspreidde onder vierduizend zakelijke gebruikers, waarvan een ruime meerderheid tot het hogere bedrijfsmanagement behoorde. Binnen het eerste uur had ongeveer de helft de lijst al ingevuld en teruggemaild.

De conclusie was dan ook dat een meerderheid van de zakelijke e-mailgebruikers met het grootste gemak alle werk uit handen laten vallen om te reageren op e-mails. Het haalt ze uit hun concentratie waardoor de productiviteit daalt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Zeven tips voor e-mailverslaafden

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Werknemer gebruikt vaker e-mail dan telefoon

    Eén reactie op “Tweederde checkt e-mail dwangmatig”

    1. Bart schreef:
      21 juli 2007 om 08:40

      Toch lijkt me dwangmatig email checken altijd nog beter dan vijftig keer gebeld worden op een dag. Bellen is veel dwangmatiger dan email en haalt je bijna altijd uit je concentratie, soms op de meest ongewenste momenten. Kortom … lang leve de email.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs