Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ook de BI consultant heeft wel eens een slechte dag

27 juli 2007 - 07:563 minuten leestijdOpinieData & AI

Als consultant kom je bij veel bedrijven over de vloer, en je krijgt te maken met allerlei gebruikers, zowel uit de business als de techneuten.

Het is 1994, mijn eerste baan als business intelligence consultant, in de retail, op het snijvlak van CRM en BI. De applicatie biedt allerlei mooie features voor het initiëren van customer loyalty programma’s, de klantenkaart doet zijn werk, op basis van de informatie uit de brondatabases kan in het datawarehouse gewerkt worden aan het profilen van klanten, en kunnen gerichte marketingacties bedacht worden. De klant: de marketeer, die op basis van intelligente cross- en upselling en innovatieve actiemarketing goeie omzet genereert.

Wat mij betreft een goed voorbeeld van de samenwerking tussen de BI consultant en de marketeer-klant. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. We draaien de mooiste zaken in elkaar, mailinglijsten, besteladviezen per marketingactie, alles komt uit het datawarehouse. Dat niet alleen, oplossingen die werken en die zorgen voor omzet. Dat is het motto.

Enkele weken geleden, ik sta in een landelijke winkelketen, mijn oog valt op een ochtendkrant, een geel schap met naast de krant ook interessante DVD’s. Koop de krant en krijg er een DVD bij, voor weinig. Die ene titel spreekt mij wel aan. Met krant en DVD naar de kassa. De winkeljuffrouw meldt me dat ik de DVD bij de servicebalie kan afhalen, geen probleem, wat een goede actie heeft deze marketeer bedacht. Met weemoed denk ik terug aan 1994.

Daarna komt de schaar tevoorschijn, met de mededeling dat ze de bon nodig heeft voor de actie. Mevrouw, dat kunt u toch niet menen ? De telefoon wordt gepakt, de supervisor gebeld. De toon van het gesprek leert mij dat men onverbiddelijk is. De bon moet uit de krant. Maar mevrouw, u begrijpt toch wel dat ik geen krant ga kopen waar een stuk uit is geknipt. Nog wel uit de sportkrant. Ja meneer, de bon is nodig als bewijs.

Een van de wijze lessen die ik de afgelopen jaren heb geleerd (even tot 10 tellen) is mijlenver weggezakt, mijn mededeling voor de verkoopster is “weet u wat, laat maar zitten die krant en DVD !”.  De rij achter me is aanzienlijk gegroeid. Waarom hebben ze dan ook geen goede analyse gedaan op het datawarehouse, waaruit ze hadden kunnen leren dat de gemiddelde afrekentijd tijdens domme marketingacties vervijfvoudigd ?

Buiten slaat de beroepsdeformatie nog verder toe. Waar is dit fout gegaan. Wie is er verantwoordelijk voor een procedure, voortvloeiend uit dit hele systeem, waarin staat dat zonder bon geen actie mogelijk is. Zal ik me aansluiten bij de blog van Andries, is dit werk van een junior ? Nee, de juniors die ik meemaak op werk blinken uit door eagerness en slimheid.

De andere geleerde les – het gaat om het eindresultaat – spookt door mijn hoofd. Ik twijfel even aan de betekenis van het woord pragmatisch: op nut en bruikbaarheid gericht. Dat komt dus niet voor in het woordenboek van deze marketeer en BI consultant.

Mijn oudste dochter brengt me terug op aarde: papa, ijsje !

Zwijgend tik ik ’s avonds mijn blog, aangezien ik geen film kan kijken heb ik toch niets anders om handen. . . . . .

Johan van der Kooij

Meer over

Business IntelligenceDatawarehouse

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Retailers die in prijsstrategie ai negeren, lopen omzetkansen mis

    magnetron ai energiegebruik
    ActueelData & AI

    Kort: Ai-queries kosten toch wel veel energie, Privacy First waarschuwt (en meer)

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ai ontslag banen
    ActueelData & AI

    Kort: China hackt ook Nederland, Moskou beheert Node.js-hulpprogramma, Nvidia groeit hard (en meer)

    Kompas
    AchtergrondCarrière

    Hrm op een kruispunt: ai moet strategisch kompas worden, geen bijrijder

    Overname M&A
    ActueelData & AI

    Ict-overnames in Nederland goedkoper dan elders in het Westen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs