Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De mkb-markt bestaat helemaal niet

23 augustus 2007 - 09:50ChannelGovernance & PrivacyMisco Solutions
Redactie Computable
Redactie Computable

Met de regelmaat van de klok ‘ontdekken’ ict-fabrikanten de mkb-markt. Voortvarend betreden ze deze markt met een paar accountmanagers en het aanstellen van een distributeur, om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt. Vandaar dat die mkb-markt ook telkens weer ‘ontdekt’ kan worden. Hoe komt dat toch?

Om te beginnen is er helemaal geen mkb-markt! Kijk wat cijfers (uit 2006) van MKB Nederland zeggen: er zijn in Nederland 743.000 bedrijven en het aandeel van het mkb is 99 procent, ervan uitgaande dat mkb-ondernemingen minder dan 250 werknemers hebben. Bijna alle bedrijven in Nederland vallen dus onder het mkb. Daar komt nog een enorme verscheidenheid aan sectoren en bedrijfsomvang bij. Wat mij betreft betekent dit dat er een groot aantal verschillende markten is en zo ervaar ik dat ook al jaren in de praktijk. Wie als fabrikant het mkb als één markt ziet, kiest eigenlijk een ‘one size fits all'-aanpak voor de benadering. En die aanpak is gedoemd te mislukken.

Het mkb staat bekend als een moeilijke markt. De clichés over deze markt kent iedereen wel: it is niet belangrijk; geen tijd; apparaat moet altijd werken; zo niet komt er een schadeclaim; eerst presteren dan betalen; niet geïnteresseerd in mooie verhaaltjes; enzovoort. Welke fabrikant wil daar nu mee te maken hebben?

Wie beseft dat er niet één markt is, maar een groot aantal verschillende, kan (deel)markten waar hij bewust voor kiest op de juiste manier benaderen. Dat wil zeggen benaderen via een reseller, die een heldere propositie heeft en die de juiste vertaalslag voor de klant kan maken. Resellers die dat kunnen zijn er wel degelijk en zij bepalen hoe succesvol de fabrikant zal zijn. Als de fabrikant met deze actieve resellers als partner in zee gaat, hoeven zij niet om de zoveel tijd het mkb te (her)ontdekken…

Eddy Gans
Directeur bij Misco Nederland

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    OpinieCarrière

    De rechtszaak van een eeuw

    AchtergrondData & AI

    Ai met voorbedachten rade

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelData & AI

    NLdigital deelt drieluik over digitale autonomie

    ActueelCarrière

    Kort: Brandbrief smartphone jongeren, Erasmus eert Baan, celstraf ict-handelaar (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs