Bedrijven staan onder continu toenemende druk om de productiviteit van werknemers te verhogen en kosten te verlagen. Zij zien de inzet van technologie steeds meer als een manier om dit te bereiken door bijvoorbeeld flex- en telewerken mogelijk te maken.
Dit blijkt uit onderzoek van it-dienstverlener Dimension Data onder bedrijven in Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Azië en Afrika.
Van de onderzochte bedrijven voert 41 procent productiviteitsverhoging aan als reden voor het invoeren van flexwerkmogelijkheden. Voor 13 procent is de belangrijkste reden het behoud van werknemers. 12 procent zet flexwerken in als onderdeel van reeds bestaande of geplande thuiswerkinitiatieven. Statistieken per land tonen aan dat bij het invoeren van flexwerkinitiatieven in het Midden-Oosten en Afrika de nadruk ligt op productiviteit, in Europa op zowel productiviteit als thuiswerkmogelijkheden, en in de VS en Azië op productiviteit en het behoud van werknemers.
Opvallend is dat de inzet van technologie bij flexwerkinitiatieven nog behoorlijk achterblijft. Volgens het onderzoek biedt 56,7 procent van de onderzochte bedrijven flexibel werken aan met een actieve IT-ondersteuning, 14,6 procent biedt flexwerkers geen aparte IT-ondersteuning en in 28,7 procent van de bedrijven kunnen werknemers niet flexibel werken. Mobiele telefonie en toegang via een Virtual Private Network (VPN) zijn de meest gebruikte communicatiemiddelen voor flexwerkers. Bedrijven gaven wel aan plannen te hebben om meer technologische ondersteuning te geven aan flexwerkers, zoals instant messaging, om de productiviteit te stimuleren.
Vincent Adolfs, Manager Solutions bij Dimension Data: "Het verhogen van de productiviteit in een bedrijf is een van de belangrijkste onderdelen van een ICT-strategie. Flexwerk, ondersteund door technologie als e-mail, mobiele telefonie, instant messaging en aanwezigheidsinformatie, speelt een belangrijke rol bij het verhogen van de productiviteit van werknemers. Hoe groter het bedrijf, des te groter de kans dat men flexwerken ondersteunt. Werknemers zijn zich ervan bewust dat bedrijven communicatiemiddelen en flexwerk inzetten om hun productiviteit te verhogen. Desondanks zijn ze er niet cynisch over, ze accepteren deze manier van werken, omdat het meer vrijheid oplevert. De hoge acceptatie van technologie geeft ook aan dat werknemers de functionaliteit van unified communications als een toegevoegde waarde zien. Om flexwerken succesvol te maken, moeten organisaties technische ondersteuning geven. Hiervoor is extra mankracht en beheercapaciteit van de infrastructuur nodig, maar ook extra training van eindgebruikers hoe ze deze technologie veilig kunnen gebruiken."
Dimension Data schakelde Datamonitor in voor het onderzoek. Datamonitor ondervroeg 390 IT-managers en 524 eindgebruikers in de Verenigde Staten en in twaalf landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het onderzoek werd uitgevoerd onder bedrijven met een investeringsstrategie voor unified communications. Unified communications maakt betere interactie mogelijk door de meest gebruikte communicatievormen (spraak, e-mail, fax, instant messaging en video) te integreren via één enkele interface.