Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Sociale netwerken schaden productiviteit’

12 september 2007 - 07:50ActueelCloud & InfrastructuurFacebookMySpace
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

Sociale netwerken als Facebook en MySpace kosten werkgevers handen vol geld. Dat blijkt uit Brits onderzoek.

In Groot-Brittannië is er al enige tijd een discussie gaande over het gebruik van sociale netwerken tijdens werkuren. Veel werkgevers hebben de sites geblokkeerd, omdat gebruik zou leiden tot daling van de arbeidsproductiviteit.

Nu is er een partij opgestaan die zich fel keert tegen het gebruik van de netwerken. Mike Huss, directeur van Peninsula, een gerenommeerd bureau dat is gespecialiseerd in arbeidsrecht, roept bedrijven op om sites als MySpace en Facebook te blokkeren. "Waarom zouden werkgevers hun medewerkers toestaan om twee uur per dag door te brengen op zulke sites?", vraagt Huss zich af.

Huss baseert zijn uitspraken op onderzoek. In opdracht van zijn bureau is een survey gehouden onder 3500 ondernemingen. Werknemers die tijd doorbrengen op sociale netwerken zouden ondernemingen 130 miljoen pond per dag kosten, citeert de BBC uit het onderzoek. Maandelijks besteden werknemers volgens Peninsula 233 miljoen werkuren aan online sociale activiteiten op sites als MySpace en Facebook.

Daling productiviteit
Alles bij elkaar zorgen online sociale netwerken voor een behoorlijke daling van de arbeidsproductiviteit, meent Huss. Hij gelooft niet in de positieve effecten van de netwerken.

Eerder mengde de Trade Union Congress (TUC) zich al in de ‘sociale netwerk discussie'. De meeste Britse vakbonden zijn aangesloten bij de TUC.

De TUC heeft een heel andere mening dan Peninsula. "Dat sommige werkgevers de netwerken blokkereren, is een overreactie," schrijft de TUC. Ze vindt dat goede werkgevers hun werknemers in ieder geval tijdens pauzes moeten toestaan om sociale handelingen te verrichten op hun Facebook of MySpace profiel. De belangrijkste reden: de netwerken zijn een onlosmakelijk onderdeel van de levens van veel werknemers geworden.

In het toestaan van gebruik tijdens pauzes gelooft Huss niet. "Ik denk dat het makkelijker en goedkoper is om het gebruik volledig te verbieden."

Om meer duidelijkheid te scheppen, zette de Trade Union Congress (TUC) haar standpunten uiteen in een paper. Nederlandse vakbonden hebben zich, zover bekend, nog niet over dit onderwerp uitgesproken.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Dollars
    ActueelCloud & Infrastructuur

    News Corp stoot Myspace af

    AchtergrondCarrière

    Vernieuwd MySpace blijft plek voor hippe ICT’ers

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Sociale netwerken worden basis voor kennismanagement

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yahoo! overweegt ook zelfstandig voortbestaan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs