Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De valkuilen van een webshop

20 september 2007 - 11:474 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurVan Rossum Advocaten
Redactie Computable
Redactie Computable

Uiteraard heeft het aanbieden van goederen of diensten via internet (e-commerce) voordelen voor handelaar en consument. Om de laatste te beschermen, heeft de overheid echter enkele regels opgesteld, waarvan sommige afwijken van de regels voor fysieke winkels.

Via internet kunt u in principe 24 uur per dag handel drijven in een onbeperkt gebied, terwijl u met een winkel beperkt bent tot de directe omgeving en de reguliere openingstijden. Daarnaast bespaart u kosten, omdat een winkelpand niet meer nodig is. Dat zijn drie goede redenen om uw goederen of diensten op afstand aan te bieden en daar profiteert de consument ook van.
Toch kleven er voor de consument ook minpunten aan e-commerce, zoals onduidelijkheid over de identiteit van de verkoper of de onmogelijkheid om het product te proberen. Daarom hebben de EU en de Nederlandse overheid een aantal speciale regels in het leven geroepen. De praktijk leert echter dat velen de mist in gaan als het om naleving van deze regels gaat.

Verplichtingen
Om welke verplichtingen gaat het? Allereerst hebt u een uitvoerige informatieplicht met betrekking tot uw bedrijf. Eenvoudig is nog het verstrekken van relevante informatie over de onderneming zelf, zoals de identiteit, vestigingsplaats, het btw-nummer enzovoorts. Informatie vermelden over het product zoals de juiste prijs, de toepasselijke belastingen en het tarief voor verzending, zal normaliter ook geen probleem zijn voor de webshop. Lastiger wordt het echter om informatie te leveren over bijvoorbeeld de wijze van totstandkoming van de overeenkomst, de archivering van de overeenkomst, de mogelijkheid om deze in te zien of de gedragscodes waaraan de onderneming is onderworpen.
Verder hebt u te maken met een aantal afwijkende regels ten opzichte van de normale koop die in een fysieke winkel plaatsvindt. U bent ook verplicht deze te melden aan de consument. Zo heeft elke consument het recht om de overeenkomst binnen zeven dagen na ontvangst van het product te ontbinden, zonder opgave van een reden, en zonder daardoor een boete verschuldigd te zijn. Uitgezonderd zijn speciale producten die bijvoorbeeld snel bederven of voor een specifieke klant geleverd maatwerk.
Ook de manier waarop de informatie wordt verstrekt telt. Deze moet begrijpelijk, tijdig en ondubbelzinnig worden meegedeeld. Daarnaast moet het commerciële oogmerk van de communicatie over uw product of dienst duidelijk blijken. Met andere woorden, onduidelijkheid die aan uw informatievoorziening te wijten, is zal een slimme consument in zijn voordeel kunnen gebruiken. In sommige gevallen moet de consument de informatie ook kunnen opslaan of moet het mogelijk zijn deze later weer te raadplegen.
Bepaalde categorieën van bovenstaande verplichtingen kunt u echter in een contract opnemen, zodat deze niet meer voor u gelden. Een handige manier om dat te realiseren, is het opnemen van dit soort uitsluitingen in uw algemene voorwaarden. Daarom – last but not least – moeten uw algemene voorwaarden (er van uitgaande dat deze rechtsgeldig zijn) bij het sluiten van de overeenkomst op eenvoudige wijze kunnen worden geraadpleegd en opgeslagen. Anders kunnen die vernietigd worden door de klant.

Gevolgen
Gevolg van het niet naleven van de bovenstaande verplichtingen kan zijn dat de klant direct mag opzeggen, of gedurende een verlengde termijn. Dat is vooral onprettig wanneer het product reeds uit de verpakking is gehaald of is gebruikt, omdat toch de aankoopprijs moet worden terugbetaald. Erger nog is een boete omdat u – ongewild – een economisch delict blijkt te hebben gepleegd. Dat is de tweede sanctie die na overtreding van deze regels kan worden opgelegd. Dit traject is strafrechtelijk van aard en een vervelende gebeurtenis voor u en uw bedrijf. In Nederland is het tot op heden nog niet voorgekomen dat daadwerkelijk gebruik is gemaakt van deze economische sanctie, maar uiteraard is het verstandig geen risico te lopen en tijdig te voldoen aan de informatieplicht.
Jurian van Groenendaal en Quirijn Meijnen
Van Rossem Advocaten
q.meijnen@channelweb.nl

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs