KPN is gestart met de metamorfose van 80 Primafoons in heel Nederland.
Na uitgebreid onderzoek is gekozen voor een rustige en overzichtelijke indeling van de winkel. Producten en diensten worden in een frisse moderne uitstraling gepresenteerd. TV, Internet, Mobiel en Thuis bellen krijgen ieder hun eigen zone in de winkel. In de nieuwe opzet vinden klanten eenvoudig de juiste informatie over het product en kunnen ze er ook direct mee experimenteren. De metamorfose van elke Primafoon is in slechts 2 dagen afgerond. Het aanpassen van de 80 Primafoons is hierdoor al eind oktober gereed.
Eén van de verbeteringen is de indeling van de winkel in vier overzichtelijke zones: TV, Internet, Mobiel en Thuis bellen. "Primafoon heeft alle services, diensten én producten onder één dak. Door de nieuwe winkelindeling kunnen klanten zich sneller en gerichter oriënteren in het productaanbod waardoor het voor hen gemakkelijker wordt om de keuze te bepalen", aldus Jan van Nederveen, manager Retail Consumenten bij KPN. Bij de ontwikkeling van de nieuwe inrichting, ontworpen door designbureau DAY, is veel aandacht besteed aan de nieuwe mogelijkheden om het product te tonen en de klant er direct mee te laten experimenteren. Met behulp van meerdere touchscreens in de winkel kan de klant simpel en snel de juiste informatie over het gewenste product vinden.
De medewerkers van de Primafoon krijgen tijdens de metamorfose, die in 5 weken wordt afgerond, een intensieve training om nog servicegerichter te kunnen werken. Zij worden getraind om samen met de klant diens wens inzichtelijk te maken en een persoonlijk advies te geven.
"Uit ons onderzoek blijkt dat klanten geen behoefte hebben aan alle informatie die nu in de winkel voorhanden is. Zij hebben vaak al voor ogen wat voor product of dienst ze zoeken, en willen vanaf daar verder worden geholpen. Wanneer klanten nog niet weten wat ze voor product willen, dan worden ze het liefst geholpen door een verkoper die goed luistert en doorvraagt", aldus Jan van Nederveen. "Uiteindelijk gaat het erom dat onze klanten tevreden de deur uitgaan én vertrouwen hebben in onze service, diensten én producten. Met de aanpassingen in de Primafoon zetten wij een grote stap om aan deze wensen tegemoet te komen".