Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hogere omzet door gebruik van RFID

07 november 2007 - 16:33ActueelCloud & InfrastructuurSchuitema
Diederik Toet
Diederik Toet

De inzet van radio frequency identification (rfid) in de bevoorrading van supermarkten verhoogt de omzet van verse producten met meer dan 10 procent. Grootgrutter Schuitema deed hier onlangs een proef mee.

Uit een grootschalige proef met rfid-chips in het distributiesysteem van groothandel Schuitema blijkt dat er maar liefst 10 tot 12 procent meer verse producten zijn verkocht dan voorheen. Rfid, ofwel radio frequency identification, is een technologie om op afstand informatie op te slaan en uit te lezen. De kratten, die waren gevuld met groenten en voorzien van zo'n rfid-chip, werden gevolgd vanaf de producent tot aan het schap. De winkels konden beter gevuld blijven. Ook konden medewerkers alles gemakkelijker en goedkoper controleren. Dat levert blijkbaar de nodige extra omzet op.

René Bakker, directeur retail bij Schuitema, vertelt in het Financieele Dagblad dat rfid ook bij de bevoorrading van andere producten, zoals zuivel, interessant kan zijn. Hij doet een oproep aan de supermarktbranche en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel om te investeren in verdere ontwikkeling van de technologie.

Met een grootschalige invoering van ‘getagde' kratten is echter veel geld gemoeid. Bovendien moet er worden geïnvesteerd in leesapparatuur en software. Hierdoor zijn veel supermarktketens momenteel nog afwachtend.

Volgens Bakker kan de technologie binnen 2,5 jaar worden terugverdiend, mits alle partijen meewerken. Hij voegt er aan toe dat gebruik van rfid minder interessant kan zijn voor bedrijven die hun logistiek al goed op orde hebben.

Overigens wordt ook in andere winkelbranches geëxperimenteerd met rfid.

Meer over

RFID

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rfid maakt van mobieltje bankpas

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Schuitema (C1000) gaat rfid beproeven in vershandel

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Supermarktketen Wal-mart schrapt rfid-proef

    fintech
    ActueelData & AI

    Capital A neemt rfid-expert Mieloo & Alexander over

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Orderpicker krijgt scanner in handschoen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Plastic label maakt RFID spotgoedkoop

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs