De servers draaien, de bedrijfstoepassingen werken, het beheer is geregeld en er worden netjes iedere nacht back-ups gedraaid. De klus is geklaard en de klant is tevreden. Hoe kun je zo’n klant nog verder van dienst zijn en extra omzet genereren?
Hier is een tip: wijs die klant eens op de snel groeiende hoeveelheid aan informatie binnen zijn organisatie en vooral op de potentiële zakelijke waarde van die informatie. Het blijkt namelijk telkens weer dat organisaties weliswaar enorme bergen informatie hebben, maar dat a) de mensen niet weten welke informatie voorhanden is en b) ze niet weten waar die informatie zich bevindt. Het gevolg is dat waardevolle bedrijfsgegevens vaak niet worden benut en dat het opzoeken van informatie veel (vaak teveel) tijd kost.
De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: om optimaal gebruikt te kunnen maken van bedrijfsinformatie, hebben organisaties een systeem nodig waarmee ze snel, effectief en vooral gemakkelijk al hun documenten, Excel-sheets, intranetpagina's en andere gegevensbronnen kunnen naspeuren. Dit lijkt misschien iets dat vooral speelt bij grote organisaties, maar dit is niet zo. Ook bij kleine bedrijven met enkele medewerkers is de hoeveelheid opgeslagen bedrijfsinformatie al na een paar jaar dusdanig groot, dat een zoeksysteem onontbeerlijk is. Dergelijke zoeksystemen worden meestel gevat onder de term ‘Enterprise Search', maar ik zou liever willen zeggen ‘bedrijfszoeksystemen'. Daar liggen voor it-partners geweldige nieuwe kansen, zeker nu er nieuwe, effectieve en gemakkelijk te implementeren zoektechnologie beschikbaar komt, dat voor veel toepassingen zelfs geheel gratis is. Alle omzet uit het bouwen en implementeren van de daadwerkelijke oplossing, komt dan ten goede van de it-partner.
Zo zie je maar weer, nieuwe omzetkansen zijn er altijd. Je moet alleen slim zoeken…
Hans van der Meer
Marketing Manager Office Business Applications bij Microsoft Nederland