BMC Software introduceert ProactiveNet Analytics, een intelligent waarschuwingssysteem dat zorg draagt voor proactief en vroegtijdig Business Service Management (BSM) in de operationele IT.
Met BMC ProactiveNet Analytics wordt een analyselaag toegevoegd aan BSM, die operationele medewerkers voortijdig waarschuwt voor abnormale gedragingen in de performance van hun systemen. Daarmee wordt een reductie tot maximaal 90 procent bereikt van de tijd die verloopt tussen de detectie en de oplossing van een probleem.
Volgens marktonderzoeker Gartner "gaan IT managers intelligente technologie aanwenden vanwege de groeiende noodzaak van een verhoogde efficiëntie van de operationele IT, gekoppeld aan een proactieve aanpak door vroegtijdige kennis van problemen nog voor ze acuut worden. Die slimme technologieën passen zich aan de constante veranderingen in de IT aan en leveren actiegerichte informatie over potentiële problemen in de IT-infrastructuur."
Anders dan de traditionele reactieve beheertools, die zich vooral bezighouden met het monitoren van de beschikbaarheid van IT, detecteert BMC ProactiveNet Analytics problemen nog voordat die bedrijfskritische applicaties hun eindgebruikers treffen en daarmee de afspraken omtrent het serviceniveau in gevaar brengen. BMC ProactiveNet Analytics is een ‘slim product’ dat zich de normale performance aanleert van elk object of indicator onder observatie, waar dan ook in de IT-omgeving. Bovendien leert het systeem zichzelf over de omgeving van de klant en kan het zich aanpassen aan de veranderingen die zich in die omgeving voordoen. De IT-staf hoeft zich dus niet druk te maken over het manueel instellen en handhaven van op regels gebaseerde drempels in het systeem, wat een kostbare en tamelijk monotone operatie is.
Om dat te bereiken correleert BMC ProactiveNet Analytics continue duizenden gegevens van applicaties en apparatuur die het monitort?? in de IT-infrastructuur. Zodra een probleem is gesignaleerd, produceert de software van BMC automatisch een lijst van mogelijke oorzaken van de afgenomen performance. Door alleen ‘intelligente events’ te signaleren, reduceert BMC ProactiveNet Analytics het aantal geregistreerde events met een factor tien, waardoor de staf zich kan concentreren op het kleine aantal belangrijke events die direct om actie vragen.
"IT-organisaties spenderen een buitensporige hoeveelheid tijd en resources aan het onderzoeken van de reusachtige aantallen events die dagelijks of zelfs per uur de consoles van IT operators verstoppen, om die vervolgens op basis van prioriteit aan te pakken," zegt Roy Ritthaler, directeur Product Management, Distributed Systems Management van BMC Software. "BMC ProactiveNet Analytics zoomt in op relevante IT-zaken en zorgt voor een dramatische reductie van het aantal keren dat afgesproken serviceniveaus niet gehaald worden. Tegelijk wordt voortdurend inzicht verschaft in de mate waarin zakelijke processen gehinderd worden door de daling in performance."
Omdat het zich gelijk stelt aan concepten van het IT Infrastructure Library (ITIL®) referentiekader, laat BMC ProactiveNet Analytics zich prima integreren met de event-oplossingen van veel derde partijen. Bestaande IT-investeringen gaan daardoor niet verloren en organisaties verkrijgen de flexibiliteit die nodig is om complexe IT-infrastructuren te beheren. BMC ProactiveNet Analytics integreert met bestaande BMC producten als BMC Performance Manager, BMC Event Manager, BMC Service Impact Manager en BMC Remedy Service Desk en vergroot daarmee de waarde van die BMC implementaties.