De Finse telefoonmaker Nokia wil in de toekomst meer geld verdienen met het verkopen van diensten, naast hardware. Hiertoe is het bereid samenwerkingsverbanden te sluiten met derden en de omzet te delen.
Dat zegt Nokia-baas Olli-Pekka Kallasvuo in een vraaggesprek met de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. De Fin handhaaft het bedrijfsmodel waarbij klanten voor telefoons moeten betalen. Nieuw is Nokia’s groeiende focus op zachte producten als ‘webdiensten’.
Apple realiseert reeds een deel van zijn omzet door inkomsten met derden te delen. Per verkochte iPhone ontvangt het bedrijf een deel van de omzet die het telecombedrijf realiseert. Nokia zoekt het echter niet in omzetdeling bij toestelverkoop.
De Finse telefoonmaker is momenteel met een strategische heroriëntatie van het bedrijf bezig. Op de consumentenmarkt richt het zich met bijvoorbeeld een bestandenuitwisselsite, een GPS-telefoon en gratis een jaar lang muziek downloaden op nieuwe wensen van de klanten. De GPS-applicatie is in principe gratis, tenzij de gebruiker gesproken routebegeleiding wil. Dat kost geld. Op deze wijze combineert Nokia ‘gratis’ met ‘betaald’.
Daarnaast probeert Nokia diensten als Flickr, YouTube en Facebook in zijn mobieltjes te vervlechten via Ovi.com. Met Vodafone sloten de Finnen hiertoe onlangs een wederverkoperscontract.