Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging

14 december 2007 - 10:47ActueelSoftware & Development

Uit onderzoek van Unica, leverancier van software voor Enterprise Marketing Management (EMM), blijkt dat verhoging van de relevantie (70 procent) en timing (68 procent) van marketingboodschappen de grootste uitdagingen zijn voor marketeers.

Dit komt met name voort uit het snelgroeiende aantal communicatiekanalen. Unica hield het onderzoek tijdens zijn Europese klantconferentie in Mallorca in oktober 2007, waar ook huidige gebruikers als Fortis en KBC hun ervaringen presenteerden.

Aan het onderzoek namen marketeers deel van 47 bedrijven met omzetten tussen de 200 miljoen en vijf miljard euro. Zij vertelden over hun marketingzorgen en -verwachtingen, zowel nu als in de toekomst. Marketeers zien het gebruik van meerdere kanalen – zoals mms en internet – de komende jaren verder groeien. Dit creëert nieuwe uitdagingen: 65 procent van de respondenten ziet afstemming en consistentie van klantinteractie over deze kanalen als de grote uitdaging. Om in te spelen op deze issues, gaven de respondenten aan dat ze de komende twee jaar veel meer gebruik gaan maken van technieken als real-time marketing en Marketing Resource Management (MRM) voor marketingplanning en resource-management.

Gemiddeld gebruiken de respondenten vijf marketingkanalen, waaronder direct mail, e-mail, telemarketing, internet en kantorennetwerk. Het aantal kanalen zal de komende tijd alleen maar toenemen. Ter illustratie: alle ondervraagden verwachten dat zij sms en mms in de komende jaren opnemen in hun marketingstrategie. Ook verwachten ze een sterke groei in e-mail, internet en inbound callcenters.

Uit het Unica-onderzoek blijkt ook dat de behoefte aan geavanceerde marketingtechnieken groeit. 97 procent van de ondervraagde marketeers gebruikt reeds gedragsvoorspellende technieken. De grootste groei zit in het gebruik van technieken als real-time markting en MRM. Het gebruik hiervan neemt toe van respectievelijk 15 en 26 procent nu, naar 98 procent in twee jaar. Als belangrijkste reden wordt genoemd, dat dit hen de mogelijkheid biedt om de klant te bereiken op het punt waar de aankoop gedaan wordt, zoals een kassa, callcenter of in een webwinkel.

"De klanten die we tijdens onze conference interviewden, zijn allen zeer ervaren marketeers", zegt Marcel Holsheimer, vicepresident Marketing EMEA van Unica. "Sommige van deze bedrijven doen meer dan 500 verschillende marketingcampagnes per jaar, sommige wel meer dan duizend. Uit hun antwoorden blijkt duidelijk dat het verhogen van de relevantie en timing van marketingboodschappen grote uitdagingen zijn. De marketingbranche wordt steeds volwassener. We kunnen in de komende jaren dan ook nieuwe technologie en mogelijkheden verwachten, die deze ontwikkeling ondersteunen."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    ‘Druk alsnog op de pauzeknop bij herbouw Digipoort’

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs