Veel retailers beschermen hun producten tegen diefstal met videobewaking. Of zoals ze het zelf mooier laten overkomen, ze waken over uw en hun eigendommen. Deze systemen worden steeds geavanceerder.
De camera’s zijn steeds vaker gekoppeld aan een netwerk, en vooruitstrevende winkeliers doen dit zelfs over IP. Dankzij deze camera’s kunnen diefstalpogingen sneller worden opgemerkt en eventueel geslaagde pogingen later alsnog worden opgelost aan de hand van de videobeelden.
Camera’s worden echter steeds vaker toegepast voor andere doeleinden dan diefstal alleen. De apparatuur helpt bijvoorbeeld ook bij zogenaamde ‘slip and fall’-acties. Hierbij laten bezoekers van de winkel opzettelijk water of een andere onschuldige vloeistof op de vloer vallen en acteren vervolgens een struikelpartij. Het uiteindelijke gevolg is in veel gevallen een rechtszaak vanwege nalatigheid, onvoldoende waarschuwingssignalen, of een andere – in onze ogen waarschijnlijk dubieuze – reden. Het kan echter aardig in de papieren lopen.
Deze vorm van bedrog komt, uiteraard, uit de VS, waar elke misstap een rechtszaak kan worden. En u zult zeggen dat dit soort extremen hier niet snel zullen plaatsvinden. Helaas moet ik u dan hierbij vertellen dat de eerste voorbeelden ook aan deze kant van de oceaan reeds zijn opgedoken. Onder andere in Zweden lopen al meerdere zaken. Verschillende winkeliers hebben daar hun videobewakingssysteem uitgebreid om onder andere dit gedrag vast te kunnen leggen en bewijs te hebben bij de rechter. Sommige camera’s hebben niet eens productschappen in beeld, maar richten zich alleen op gangpaden.
Camera’s zijn al lang niet meer alleen bedoeld om diefstal tegen te gaan. De gebruiksmogelijkheden lopen steeds verder uiteen. Bewaking van producten is slechts één van de vele opties.
Hier liggen zowel nieuwe taken als kansen voor resellers. Voorheen werd een camera opgehangen of een videosysteem aangelegd ter beveiliging. Of nog aardiger, alleen ter afschrikking: een groot percentage camera’s is niet actief en probeert alleen door zijn afwezigheid mensen met grijpgrage handen af te schrikken. Maar inmiddels is de camera dus meer dan een middel tegen diefstal. Door de combinatie van netwerkcamera met software is het mogelijk om zogenaamde ‘warmtepaden’ in kaart te brengen. De camera’s signaleren welke plekken of route het meest populair is in een winkel. Winkeliers kunnen daar vervolgens eenvoudig hun winkelindeling op aanpassen. Ook is het mogelijk om te tellen hoeveel seconden een klant voor een schap met aanbiedingen blijft staan. De resultaten zijn te gebruiken om verkoopcijfers te onderbouwen. We praten dus over totaaloplossingen die de winkel in zijn geheel rendabeler zullen maken. Helemaal gezien de snelle terugverdientijd van camera’s. Daar profiteert dus zowel de reseller als de winkelier van.
Magnus Ekerot
Algemeen Directeur Axis voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland