Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waarom testen met Productiedata?

01 februari 2008 - 14:49OpinieSecurity & Awareness
Lex Borger
Lex Borger

Ik heb als software ontwikkelaar regelmatig mijn eigen testdata moeten maken. Het idee om productiedata te gebruiken kwam bij mij helemaal niet eens op, want ik werkte toen bij een software leverancier. Je hebt gewoonweg geen toegang tot de productiedata van je potentiële klanten. Dus ik heb geleerd hier structureel over na te denken en een kleine set van lastige testgevallen samen te stellen, of wanneer nodig, grote volumes aan fictieve data te genereren.

Ik verbaas me dat ook iedere keer weer wanneer er gepraat wordt over het wel of niet anonimiseren van testdata. Dit zou niet eens ter discussie mogen komen. De risico’s zijn groot, ook als je anonimiseert. Dit gaat veel verder dan het privacy probleem. Ik heb meegemaakt dat geanonimiseerde data in productie terecht kwam en als echt beschouwd werd. Erger kan ook: als een klant als test opgezegd wordt, kan bij vermenging de echte klant een bevestiging daarvan krijgen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    3 reacties op “Waarom testen met Productiedata?”

    1. Remco Bakker schreef:
      26 februari 2008 om 09:20

      Lex,dat was dan zeker in een tijd, dat een klant daar nog budget voor had en je nog tegen een junior tarief werkte ;-). Alle regels voor de inrichting van een goede testomgeving, dus inclusief testgegevens zijn al lang en breed beschreven, maar er wordt onder druk gewerkt en wat wordt dan het eerste geofferd? Juist, datgene wat het minst zichtbaar is en het minste op schijnt te leveren…een veilige softwareontwikkelomgeving. En ook hier geldt dat dee kruik net zo lang te water gaat, tot zij barst.

      Login om te reageren
    2. Bernhard van der Feen schreef:
      3 maart 2008 om 13:18

      Het leven heeft mij verwend met nogal wat werkgevers van verschillende aard. Remco heeft gelijk voor type A werkgevers, Lex voor type B werkgevers. Het is een kwestie van bedrijfspolicy wat het verschil tussen A en B maakt – en het heeft, hoe onwaarschijnlijk het ook mag klinken, in een type B omgeving niets te maken met druk of niet. Het grootste nadeel van een Type B omgeving is dat het op korte termijn inefficient is. Op langere termijn gaan echter de risico’s meetellen, en dan verdient organisatie B het weer terug. Maar daar moet je dan wel de adem voor hebben.

      Login om te reageren
    3. Lex Borger schreef:
      4 april 2008 om 08:10

      >dat was dan zeker in een tijd, dat een klant daar nog budget voor had en je nog tegen een junior tarief werkte ;-)Juniors zijn nog steeds beschikbaar, ook al val ik niet meer in die categorie :-)Het was niet zozeer een andere tijd, maar een andere situatie. Als je voor een softwareleverancier werkt en je moet een algemeen product maken, dan ga je niet testen met productiedata van je (potentiele) klanten. Het was dus geen optie – we maakten onze eigen testdata. Ik heb dit echter nooit als inefficient ervaren.Het type A en B onderscheid wat Bernhard maakt herken ik wel uit de praktijk. Mijn verbazing gaat over het bestaan van type A opdrachtgevers. En zoals Remco zegt, de regels zijn bekend en staan niet ter discussie, alleen kennelijk de uitvoering…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs