Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SOA gaat over vertrouwen

15 februari 2008 - 12:423 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurIBMMicrosoftSun
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Service oriëntatie is in wezen een oud principe, maar doordat grote spelers als IBM, Microsoft, Sun en anderen de afgelopen jaren afspraken hebben gemaakt over de communicatie tussen hun verschillende platformen kunnen nu organisatiebreed heel gemakkelijk berichten uitgewisseld worden.

Waar gaat het eigenlijk om bij service oriëntatie?

Service oriëntatie is in wezen een oud principe. Kijk eens naar een groot bedrijf of een grote organisatie uit de tijd van voor de automatisering. Een organisatie waar zaken worden gedaan. Het functioneert. Geen computers. Hoe werkte dat?

 

 

 

 

Het werkte omdat er papier rondging, er waren processen. Er was goed gedefinieerd wat er op een formulier moest staan en voor wie het bestemd was. Het was goed gedefinieerd hoe de berichtkanalen waren, direct of via de interne post. Was dit efficiënt? Natuurlijk niet.

 

 

 

 

Neem nu dit idee van het rondsturen van berichten, met duidelijke schema’s (dat zijn formulieren ook), en bouw op deze manier systemen. Als je kijkt naar de taken in een organisatie, dan kunnen die worden uitgevoerd door mensen of door machines. Machines zijn goed in de deterministische taken, het toepassen van eenduidige regels of berekeningen. De machines ontvangen berichten en reageren daarop door ze af te handelen en weer andere berichten uit te sturen. Mensen zijn beter in de non-deterministische taken, bijvoorbeeld beslissingen waarbij het onderbuikgevoel een rol speelt. Maar ook zij reageren op binnenkomende berichten, handelen deze af en sturen weer andere berichten uit.

 

 

 

 

Dit is naar mijn mening wat het concept van service oriëntatie inhoudt.

 

 

 

 

Als het zo oud is, waarom is SOA dan nu in de mode geraakt? De grote spelers als IBM, Microsoft, Sun en anderen hebben de afgelopen jaren afspraken gemaakt over de communicatie tussen hun verschillende platformen. Dat heeft tot gevolg dat de er nu, organisatiebreed, heel gemakkelijk berichten uitgewisseld kunnen worden, een voorwaarde voor SOA. Door het ontbreken van die standaarden was dat voorheen veel te problematisch.

 

 

 

 

Wat gaat er mis? De afgelopen decennia zijn applicaties gebouwd met eigenlijk als basis gedachte om zoveel mogelijk onder eigen controle te hebben. De processen zijn gecentraliseerd in applicaties en silo's. Dit big-brother denken zit er diep in. Het zogenaamde service-enablen van bestaande applicaties door het aanbieden van een nieuwerwetse, gestandaardiseerde interface doet hier niets aan af.

Bij service oriëntatie zijn de processen juist niet-centraal, de processen bestaan omdat de spelers, die zijn verspreid door de organisatie, precies dat doen wat ze moeten doen. Het gaat bij service oriëntatie in wezen om vertrouwen durven te hebben in de spelers. In mens én machine.

 

Meer over

Architectuur

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Eén reactie op “SOA gaat over vertrouwen”

    1. Nicky Hoenderboom schreef:
      26 februari 2008 om 18:00

      In mijn optiek draait het bij de implementatie van SOA’s niet méér om vertrouwen dan in de traditionele applicatie silo’s (zoals beschreven in het artikel) het geval is. Ook bij laatstgenoemde hebben klant en leverancier te zoeken naar de juiste balans tussen contractuele vastlegging en vertrouwen. Het verschil zit hem met name in het aantal partijen waarmee afspraken gemaakt moeten worden en waartussen vertrouwen gecreeerd dient te worden. Was traditioneel in het gunstigste geval sprake van een één op één relatie, bij een SOA architectuur zijn veel meer partijen betrokken. Werken op basis van vertrouwen wordt dan ineens een stuk aantrekkelijker, omdat anders wel heel veel (contractuele) afspraken gemaakt, gemeten en gerapporteerd moeten worden. Om te kunnen bouwen op vertrouwen zijn echter wel een aantal randvoorwaarden zoals wederzijds begrip en goed verwachtingenmanagement nodig. Veelal een taak van de service manager; ik ben erg benieuwd of er al service managers zijn die hier ervaring mee hebben?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    investeringen overname
    Security & Awareness

    Kort: EyeTi lijft Azerty, Uni Systems bouwt EU-breed cyberrapportagesysteem (en meer)

    Overheid

    Kabinet wil meer grip op digitale infrastructuur, kiest wel voor realistische koers

    Data & AI

    Airbus wil gevoelige data binnen EU houden

    Cloud & Infrastructuur

    Datacenters moeten de luiken opengooien

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs