Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Geen service, geen klachten

Peter van Eijk
21 maart 2008 - 13:54OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Om klachten over service te voorkomen geven we geen service meer, was een grapje van lang geleden. Zover wil de it-wereld niet gaan, maar het begrip service wordt af en toe wel heel creatief gebruikt. Hoe zit dat bijvoorbeeld in SOA: service oriented architecture?

Tegenwoordig horen we veel over SOA: service oriented architecture. Wat is dat nu helemaal? Een SOA is een architectuur die is opgebouwd uit services. Wat is een service ook al weer? Services geven antwoord op vragen van afnemers. Een webserver levert op die manier een service. Ook je helpdesk levert een service. Hoop je. En wat is een systeemarchitectuur eigenlijk? Dat is toch ook een verzameling van bouwstenen die met elkaar vragen en antwoorden uitwisselen. Maar wacht even? Is dan niet elke architectuur een ‘service-oriented' architectuur? Zijn er ook zinvolle architecturen die niet service gericht zijn? Maar waarom noemen we een SOA dan een SOA?

Ik vind dat woorden die niets aan de betekenis toevoegen beter weggelaten kunnen worden. Zo is iedere agenda bedoeld om succes te hebben. Wat heeft het dan voor zin om agenda's te verkopen die speciaal ‘succes' agenda's zijn? Kun je soms ook ‘mislukking' agenda's kopen? Nee toch?

Enfin, we weten ook wel wat SOA in het Nederlands echt betekent en hoe je ze kan krijgen, maar de grappen daarover zijn meer iets voor Jacob Spoelstra.

Nog zoiets: application service providers (ASP). In gewoon Nederlands noemen we dat leveranciers van applicatiediensten. Zijn er dan applicaties die geen diensten verlenen? Als je het zo zegt snapt iedereen meteen dat het eigenlijk nergens over gaat. Hetzelfde geldt voor de nieuwe aanduiding, SaaS (software as a service). Is er soms nuttige software die geen service levert? Ik merk dat dit besef begint door te dringen, maar ik ben bang dat een nieuwe naam even nietszeggend zal zijn.

Blijkbaar werkt het als volgt: om klachten over een service te voorkomen, geven we de service een andere naam. Gelukkig weet u wel beter.

Meer over

ArchitectuurDienstenHelpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    2 reacties op “De kijk van Van Eijk: Geen service, geen klachten”

    1. Aukyboy schreef:
      25 maart 2008 om 11:39

      Hetzelfde verhaal voor reorganisaties: alle afdelingen krijgen een nieuwe naam waar minimaal de woorden Service(s) en Management in zitten. Als je wilt weten waar een afdeling voor is, haal je die twee woorden eraf en dan hoop je dat de overgebleven woorden zoals Application Development o.i.d. wel iets zeggen over de inhoud.

      Login om te reageren
    2. robert smit schreef:
      25 maart 2008 om 14:45

      Als we architectuur als containerbegrip hanteren waarbinnen verschillende bouwstijlen voorkomen, dan denk ik dat een servicegerichte bouwstijl wel degelijk iets toevoegt ten opzichte van de tot nu toe gebezigde bouwstijlen. Deze zijn met name technisch georienteerd. Eigenlijk zou een “business oriented architecture” een betere naam zijn. Wat het laatste betreft ben ik het wel met u eens : “ik weet wel beter” 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs