Vista’s toekomst in het zakelijke segment is niet rooskleurig en Microsoft innoveert te weinig. Dit zijn enkele bevindingen van nieuw onderzoek door Forrester Research. Daartoe hebben analisten de desktop- en browseromgeving van 50 duizend eindgebruikers in 2.300 grote tot heel grote ondernemingen onderzocht.
In 2007 heeft Forrester Research bij honderden grote bedrijven het type browser, besturingssysteem, schermresolutie, kleurdiepte, Java runtime beschikbaarheid en Flash-versie onderzocht. Een korte versie van het rapport is beschikbaar op http://www.forrester.com/go?docid=45540
Volgens Forrester is Mozilla’s aandeel in de browsermarkt geleidelijk toegenomen. Kort na de beschikbaarheid van Internet Explorer 7 nam de groeicurve even af. Adoptie binnen de enterprise verdubbelde bijna tot 18 procent tegen het einde van 2007. Het is nog niet gebruikelijk dat dit op grote schaal plaatsvindt. "Mozilla doet weinig moeite it-managers over te halen op Firefox. Er is nog steeds geen officieel MSI-pakket. Eindgebruikers die risicogevoelig zijn hebben geen toegang tot ondersteuning tegen betaling. Toch kan Firefox niet meer als onvolwassen beschouwd worden. Veel enterprise oplossingen die alleen op IE zijn gebaseerd zijn aangepast om de browser te ondersteunen."
Forresters onderzoek stelt ook dat Microsoft niet innoveert. Het is met IE 7 niet gelukt om Mozilla’s groei te dempen. Microsoft vindt het moeilijk om de IE 6-basis over te laten stappen. Tegen het einde van 2007, 15 maanden nadat IE 7 was geïntroduceerd en drie maanden voor de IE 8 Bèta, was slechts 30 procent van IE-gebruikers overgestapt op de nieuwe browser. Hoeveel Microsoft eindgebruikers ook helpt met automatische updates, lijkt volgens Forrester de apathie moeilijk te doorbreken. "Ondernemingen die nog geen migratieplannen hebben zouden moeten overwegen pas over te stappen als de meer gestandaardiseerde versie 8 vrijkomt." Daarentegen is Firefox’s huidge versie (2.0), die was geïntroduceerd in dezelfde periode als IE7, binnen diezelfde 15 maanden vrijwel helemaal de vervanging geworden van versie 1.5. "Tegen het einde van 2007 was 95.7 procent van Firefox eindgebruikers in ondernemingen overgestapt op versie 2.0."
Ontwikkelaars van webapplicaties zien graag dat de eindgebruikerervaring op verschillende browsers en browserversies gestandaardiseerd wordt. In dit opzicht zijn ontwikkelbibliotheken op clients een belangrijke tool geworden om dezelfde functionaliteit op verschillende platformen te bieden. Flash biedt ontwikkelaars een soortgelijke kans, daar waar JavaScript daar niet toe in staat is. Volgens Forrester biedt Flash een universeel platform voor os/browseronafhankelijkheid. Slechts 2 procent van enterprise gebruikers in het onderzoek ondersteunt de omgeving niet of hebben alleen oudere versies, zoals Flash Player 6 en ouder. Flash Player 9 is de nieuwste versie en kwam in juni 2006 beschikbaar. Het heeft snel versie 8 vervangen en wist 94 procent marktaandeel te behalen tegen einde 2007. "Hieruit blijkt dat het makkelijk is om te upgraden naar een nieuwe Flash-versie. Dit geeft ontwikkelaars de vrijheid om door te gaan zonder zorgen over compatibiliteit."
Forrester stelt ook dat Java universeel ondersteund wordt binnen enterprises. Bijna alle eindgebruikers (99 procent) gebruikt die omgeving.
Microsoft behoudt desktop-monopolie
Volgens Forrester zijn de verschillen tussen het bedrijfsleven en de consument in het gebruik van desktops zo groot dat vendoren voor elke groep een andere architectuurstrategie kunnen volgen. Macs blijven niche in de zakenwereld. Hoewel het aandeel Windows met vier procent daalde, blijft Microsoft de onbetwiste monopolist. Ongeveer 95 procent van zakelijke gebruikers gebruikt Windows. Toch was 2007 een goed jaar voor Apple. Het zakelijke aandeel groeide drievoud naar 4.2 procent. De adoptie blijft beperkt tot enthousiasten en kleine werkgroepen. Volgens Forrester willen it-afdelingen standaardisatie en leveren Macs it-managers te veel problemen op. Volgens Forrester is de conclusie dan ook dat Windows de enige desktop is die ondersteund hoeft te worden, tenzij gericht wordt op een niche markt.
Volgens Forrester heeft Vista het zwaar in de enterprise. De adoptie van Vista onder Windows-gebruikers nam met iets meer dan vijf procent toe in 2007, eindigend op 6.3 procent. Dit heeft echter niet met upgrades van XP te maken, die basis bleef vast staan op 90 procent in 2007. Volgens Forrester zijn het eerder de Windows 2000-gebruikers die overgestapt zijn op Vista. Daar nam het gebruik met zes procent af, vergelijkbaar met Vista’s groei. Volgens Forrester wordt 2008 bepalend voor Vista. Een kwart van ondernemingen zijn van plan in 2008 over te stappen. Maar gezien de langzame start, weinig productiviteitswinst en de geplande introductie van Windows 7 in 2009 kan het zijn dat zakelijke sector de migratie uitstellen of zelfs de versie helemaal overslaan. Vista zou dezelfde weg als Windows Millennium beschoren kunnen zijn, meent Forrester.