Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Trends in business intelligence

07 april 2008 - 07:545 minuten leestijdAchtergrondData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De bi-markt is in handen van de grote jongens. Steeds meer integratie van ongestructureerde en externe informatiebronnen. De toenemende wens voor meer analytisch vermogen. In de aanloop naar het Computable Seminar Business Intelligence buigen leden van het Computable-expertpanel zich over de vraag wat de grote trends in business intelligence zijn.

Steeds meer leveranciers van bedrijfsbrede oplossingen stappen in BI
Bi-expert Robert Mansour, projectmanager bi bij de Rijswijkse dienstverlener TopBI ziet als trend ondermeer de overname van ‘typische jaren negentig bi-leveranciers’ door leveranciers van bedrijfsbrede oplossingen, zoals de overname van Business Objects door SAP en Cognos door IBM. Bart Reijnders, senior consultant bi bij Atos Origin onderschrijft die trend: "Je ziet dat klanten steeds vaker alles bij één leverancier afnemen. De grote bi- leveranciers maken dit wel makkelijker door de overnames van de afgelopen jaren zoals SAP dat Business Object en dus ook Outlooksoft overnam, IBM dat Cognos en Applix inlijfde en Oracle dat Hyperion heeft overgenomen. Klanten zullen gaan kiezen voor één platform. Dit wordt mede mogelijk gemaakt doordat de meeste leveranciers de meeste functionaliteit nu kunnen bieden."
Frank Buytendijk, vice-president corporate strategy bij Oracle/Hyperion: "De bi-markt is in handen van de grote jongens. Na de overnames van Oracle, SAP en IBM, hebben zij meer dan 70 procent marktaandeel. Daarmee is bi geen apart gebied meer, maar onderdeel van de ‘battle of the stacks’."

 

Competitieve intelligence
Johan van der Kooij, bi-architect bij Inter Acces ziet steeds meer integratie van ongestructureerde en externe informatiebronnen in de bi omgeving. Dat komt overeen met eerder onderzoek van bi-specialist Passionned waarin wordt benadrukt dat het structureel in de gaten houden van concurrenten een belangrijke succesfactor is van bi. De onderzoekers: "Het imago van bi is dat het zich vooral richt op de interne organisatie en transacties. Maar met bi naar buiten kijken is net zo belangrijk." Het faciliteren van die informatie blijkt wel een struikelblok omdat het om minder goed gestructureerde informatie gaat zoals informatie op websites, opgevangen gesprekken op de golfbaan, persberichten en ontwikkelingen in de branche. Zo kan een accountmanager bij een klant opvangen dat een concurrent bezig is met een nieuwe dienst." De onderzoekers concluderen dat voor het succes van bi ook die ‘zachte’ informatie gedeeld moet worden met belanghebbenden binnen de organisatie.

Meer trendanalyse
Johan van der Kooij signaleert ook de toenemende wens om meer analytisch’ of ‘intelligent’ bezig te zijn met bedrijfsgegevens. "In plaats van louter rapportages van wat achter ons licht, stijgt de vraag voor meer inzet van tools die analytische functies mogelijk maken, zoals het herkennen van patronen en het weergeven van trends."

 

BI voor de massa
"Na jarenlang verketterd te zijn door de bi-gemeenschap wordt Micrfosoft Excel weer geaccepteerd als serieuze bi-analysetool. Microsoft heeft Excel opgenomen in haar bi- architectuur, zelfs de grootste critici kunnen er niet meer omheen. Excel is makkelijk in gebruik, iedereen kent het en is een prima hulpmiddel om bi te bedrijven", zegt Erik Smits business manager bij i3. Dat sluit aan bij de trend die Frank Harland, senior bi-consultant bij CIBIP signaleert. Hij spreekt van: ‘Bi voor de massa’, omdat rapportages uit het datawarehouse  voor een grotere groep gebruikers dan tot nu toe gebruikelijk was beschikbaar zijn. Volgens Harland is dat mede ontstaan door de introductie van Microsoft Analysis Services en Reporting Services en de bi- en rapportagemogelijkheden van het Oracleplatform.

Investeringen in datakwaliteit nemen toe
Tanja Ubert, docente bi aan de InHollandshogeschool en bi-consultant ziet dat er momenteel grote investeringen plaatsvinden in datakwaliteit. "Op conferenties is datwakwaliteit altijd al een belangrijk gespreksonderwerp geweest maar er word nu pas echt geïnvesteerd." Dat komt volgens Ubert door de impact van regelgeving zoals SOX (Sarbanes-Oxley)en de Code Tabaksblat. "De verantwoordelijkheid voor de juistheid van informatie ligt door die regels weer bij de manager, hij kan zich niet verschuilen achter zijn boekhouder. Bij veel bedrijven dringt de impact van die wetgeving nu pas goed door en wordt er geïnvesteerd in tooling voor datakwaliteit."

Bezoek ons BI-seminar op 24 april
Op 24 april organiseert Computable een seminar waarop ervaringsdeskundigen spreken over het gebruik van business intelligence binnen hun organisatie. BI moet zorgen voor een betere concurrentiepositie. Maar wat is de beste oplossing? Daarover wordt volop gediscussieerd. Sommigen vinden de standaardrapportages uit erp-software (enterprise resource planning) voldoende. BI-software is volgens hen overbodig, tenzij het om een groot bedrijf gaat. Anderen wijzen op het strategische voordeel dat wordt behaald met BI. Analyses maken onbekende verbanden zichtbaar en managementinformatie wordt gekoppeld aan een voorspellend model. De vraag die tijdens het seminar centraal staat, is: Wat levert BI op? Daarbij gaat het om return on investment. Aan de hand van praktijkcases wordt uitgelicht welke trends er spelen in de markt. Bekijk het programma en schrijf u nu in (gratis voor eindgebruikers).

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Twitter
    AchtergrondData & AI

    ‘Analyse sociale media is BI-trend 2012’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    BI-freelancers verenigen zich

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs