Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Ik wil de techneutentaal beter begrijpen’

18 april 2008 - 11:233 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

René Frielink (52) is sinds begin 2007 ict-mangager bij de Wageningen Universiteit en Researchcentrum (WUR). Hij staat aan het hoofd van de ict-afdeling waar 160 mensen werken. Het totale aantal werknemers van de WUR is 7000.

Hoe ben je ict-manager geworden?
"Toen de vacature ontstond, was ik al vier jaar werkzaam bij de WUR. Ik werkte toen als hoofd van de afdeling Inkoop. Bij ict vond een reorganisatieplaats, waarbij het proces gekanteld werd naar de klant. Ik was altijd al veel met de professionalisering van de dienstverlening bezig en ze vonden mij een geschikte kandidaat."

Wat maakt iemand een goede ict-manager?
"Ik denk dat je in staat moet zijn om goed te kunnen luisteren naar de klant. Met de klant bedoel ik dan iedereen binnen de WUR, van de Raad van Bestuur tot de eindgebruikers. Je moet snappen wat mensen binnen verschillende niveaus willen en daarom moet je alle ‘talen' verstaan. Daar komt bij dat je een brug moet kunnen slaan tussen de klantenorganisatie (de eindgebruikers en hoe zij een probleem waar ze tegenaan lopen omschrijven) en de ict'ers. Een ander aspect van klanttevredenheid is pro-actief gedrag. Zo is het is belangrijk dat je de klant vooraf op de hoogte stelt van wijzigingen in het systeem. Er is niks vervelender dan 's morgens achter je computer gaan zitten en ontdekken dat hij niet werkt zoals jij dat gewend bent."

Hoe zie je de toekomst als manager?
"Ik wil vooral nog meer weten over ict zelf. En ik wil de techneutentaal, het vakjargon, van de vaklieden die ik aanstuur beter begrijpen."

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
"Eigenlijk is geen dag hetzelfde, maar ik heb toevallig net mijn urenregistratie ingevuld dus ik heb wel een beeld van hoe mijn dag er ongeveer uitziet. Ik denk dat ik een kwart van mijn tijd kwijt ben aan businessplanning: ik denk na over de toekomst van ict binnen dit bedrijf, wat dat betekent voor de producten en diensten en ik ben bezig met financieel management. Het tweede kwart ben ik bezig met mijn personeel: vacatures invullen en huidige medewerkers aansturen en begeleiden. Je zou het niet denken, maar het vreet echt tijd. Dan ben ik nog voor eenderde bezig met het leiden van de afdeling: overleg met het managementteam en afdelingshoofden. De rest van de tijd gaat op aan mensen die gewoon even langs komen met een probleem en het beantwoorden van de e-mail."

Dit artikel werd geschreven door Monique Lijftogt. Studenten van de School voor Journalistiek ondervragen ict-managers over hun werk. De interviews maken deel uit van hun studie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs