Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

TomTom wint vooral in Amerika

23 april 2008 - 09:343 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurNokiaTomTom
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

TomTom verkocht 2 miljoen navigatiekastjes en boekt inmiddels 32 procent van de omzet in de VS. De totale kwartaalomzet daalde met 11 procent. Dalende verkoopprijzen van persoonlijke navigatie-apparatuur drukken echter de omzet bij TomTom.

De gemiddelde verkoopprijs van een TomTom-navigatiehulpje daalde afgelopen twaalf maanden met 43 procent tot 117 euro. Het Nederlandse bedrijf poogt de dalende verkoopprijs te compenseren door meer apparaten te verkopen. Afgelopen kwartaal waren dat er 2 miljoen, 50 procent meer dan vorig jaar. Over heel 2007 verwacht directievoorzitter Harold Goddijn tussen de 14 en 15 miljoen TomToms af te zetten.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2008 die TomTom vanochtend publiceerde.

Beleggers straften de omzetdaling af met een koersdaling van 5 procent. Tegen het einde van de ochtend stond het aandeel op de Amsterdamse beurs op 21,50 euro.

De omzet kwam uit op 264 miljoen euro, versus 296 miljoen een jaar geleden.

De nettowinst zakte van 44 miljoen vorig jaar naar 7 miljoen dit jaar. Een derde van de omzet is nu afkomstig uit de VS. Over heel 2007 lag dat percentage op 21 procent. Goddijn voert zijn groeiplan buiten de Europese markt schijnbaar effectief uit.

500.000 kaartcorrecties per kwartaal

TomTom profileert zich niet enkel als vérkoper van pratende wegwijzers. Het bedrijf zoekt ook de interactie met zijn klanten. Van de ongeveer 17 miljoen circulerende TomToms zijn er 5 miljoen eigenaren die zich via het web als zodanig registreerden.

Geregistreerde gebruikers kunnen op hun TomTom aangeven op welke punten de wegenkaarten niet kloppen. Die correcties worden vervolgens via internet opgestuurd naar TomToms database en daags na correctie verspreid onder de gebruikers. Tussen de zomer van 2007 en de jaarwisseling ontving het bedrijf 1 miljoen correcties. In de drie maanden tot eind maart waren dat er 500.000.

Een kwart van de operationele kosten gaat naar de R&D-afdeling. Deze kostenpost steeg afgelopen jaar met 94 procent tot 20,8 miljoen.

De marketinguitgaven in het eerste kwartaal waren, vergeleken met het jaar ervoor, stabiel op 20,5 miljoen.

TomTom verwacht dat eind dit jaar 50 procent van zijn klanten kan beschikken over HD Traffic. Dat is een betaalde dienst waarmee een automobilist kan zien hoe snel het verkeer op zijn route doorstroomt.

Het bedrijf verwacht eind mei een uitspraak van de Europese Commissie over TomToms beoogde overname van kaartenmaker Tele Atlas.

Bluf van Nokia?

Ondertussen bouwt Nokia door aan zijn productlijn met telefoons die GPS ondersteunen, en route-informatie geven. De Finnen lijken zich te ontpoppen tot een concurrent van TomTom. Nokia beoogt eind dit jaar 100 miljoen toestellen op de markt te hebben met route- en navigatiediensten. In het eerste kwartaal van 2008 gingen er echter nog geen 15 miljoen Nokia’s over de toonbank die geavanceerd genoeg zijn om dit soort diensten te leveren.

Meer over

Architectuur

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bluetron IT verkoopt tapereparatie-divisie aan Sprague

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Your.Cloud bouwt aan Europees msp-collectief

    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft schaft volumekortingen af

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel-topman Tan overleeft confrontatie met Trump

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs