Etienne Hendriks, general manager bij Kyocera Mita Nederland, heeft het afgelopen jaar veel veranderingen doorgevoerd in de organisatie. Uit onafhankelijk marktonderzoek bleek dat één en ander voor verbetering vatbaar was. Partners zijn te spreken, maar de klus is nog niet geklaard.
CRN Nederland sprak met hem net voor het einde van Kyocera Mita’s financiële boekjaar, dat eindigt op 31 maart. "We hebben de groeitargets gehaald", verklapt Hendriks. Dit zou mede het resultaat zijn van verbeteringen in elk van de vijf pijlers waarop de organisatie is gebouwd: sales team, marketing, technische dienst, finance en logistiek.
Hendriks heeft vooral op gebied van logistiek flink huisgehouden. "We hebben de hele logistiek uitbesteed aan DHL en alle voorraden gecentraliseerd. Nu de verschillende landen in Europa uit de hele voorraad kunnen putten, is de beschikbaarheid enorm gestegen." Ook zijn er extra service engineers aangenomen. De responstijd is volgens Hendriks met 20 procent verbeterd. "Omdat wij 100 procent indirect werken, is het van heel groot belang dat de services die wij onze partners bieden uitstekend zijn. We moeten het hen zo makkelijk mogelijk maken."
Goed teken
Vincent Klopper, directeur bij Witteveen in Velserbroek, heeft de verbeteringen bij Kyocera Mita Nederland opgemerkt. "Er is nu altijd iemand beschikbaar voor onze vragen. Dat is op zich een goed teken, want als dealer heb je dat altijd nodig." Hoewel volgens hem Kyocera Mita duidelijk een dealergerichte organisatie is, zijn er nog minpuntjes. "De orderbevestiging is nog niet geautomatiseerd. Daar mag wel verandering in komen."
Coen Hendriks, directeur bij Kyocera Mita’s grootste distributeur, Yceland, heeft ook gemerkt dat de vendor op een behoorlijk aantal punten vooruit is gegaan. "Voor ons was vooral het logistieke proces een pijnpunt. Nu dat het gecentraliseerd is, zijn er geen leveringsproblemen meer." Hij merkt dat Kyocera Mita Nederland nu druk bezig is met de serviceafdeling. "Ze zijn op de goede weg, maar het contractenbeheer loopt nog niet helemaal zoals het moet."
Kyocera Mita’s Hendriks, overigens geen familie, verwacht voor het komende jaar ook weer verbeteringspunten te ontwikkelen. Elk jaar neemt Kyocera Mita Nederland een marktonderzoeksbureau in de arm om de percepties van klanten te polsen. "Wat we ook doen, het moet voor eindgebruiker én reseller voelbaar zijn."