Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

GfK, Nipo en Intomart in één bedrijf

01 mei 2008 - 16:233 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

GfK en TNS, de grootste Duitse en de grootste Britse marktonderzoeker, kondigen een fusie aan. Dat heeft ook grote gevolgen voor de Nederlandse markt van marktonderzoek.

De fusie van TNS en GfK komt niet als een verrassing. Ze worden wel groot. Met een gezamenlijke omzet van 4 miljard gaan ze marktonderzoeker Nielsen te lijf die op 4,7 miljard dollar omzet staat. Beleggers waren er blij mee: de koers van TNS steeg met 16 procent en die van GfK met 8 procent.

De officiële aankondiging spreekt van GfK-TNS als de nieuwe naam. Dat zal dan ook in Nederland wel de naam worden van de bundeling van TNS Nipo in Amsterdam, hier de grootste marktonderzoeker, en GfK Nederland in Dongen en Intomart GfK in Hilversum. Dat wordt hier te lande een hele grote speler in marktonderzoek, wellicht reden voor de NMa om naar de fusie te kijken.

De beide voorzitters van de groepen, Hans-Joachim Riesenbeck van GfK en Donald Brydon van TNS, worden samen voorzitter van de raad van commissarissen. Brydon treedt terug in 2010 waarna Riesenbeck als enige president-commissaris zal worden.

Voorzitter van de raad van bestuur wordt de huidige baas van TNS, David Lowden. Ook komt het mondiale hoofdkantoor in Londen, met een ‘hoofdkantoor’ met ‘belangrijke activiteiten’ in Neurenberg, de zetel van GfK nu. Professor Dr. Klaus Wübbenhorst, bestuursvoorzitter van GfK, treedt terug en wordt commissaris.

Ook marketing- en reclamegroep WPP wilde TNS inlijven, zo ging het gerucht, maar deze vist nu achter het net mocht de fusie slagen. Volgens WPP is marktonderzoek een van de onderdelen van marketing met de hoogste groeipotentie. Ook werd TNS genoemd als mogelijke prooi voor durfinvesteerders.

In een interview in The Times vandaag zegt TNS-baas David Lowden nog een enorme groeimarkt te zien voor het gezamenlijke bedrijf in India en China.

Ook een economische recessie, zegt Lowden, is goed voor de vraag naar marktonderzoek. De onzekerheid groeit, ook dankzij de kredietcrisis. Op basis van marktonderzoek proberen concerns hun strategie bij te stellen. Ook maken banken zich zorgen om hun imago – waarvan we hier alles weten met het aan de oppervlakte komende, door valse beloften omgeven woekerpolissen – wat volgens Lowden leidt tot meer imago-onderzoek.

Ook noemt hij ‘crisismanagement als big business’ voor marktonderzoek: Mattel moest speelgoed terughalen vanwege verf met lood en liet via online onderzoek razendsnel bepalen wat de response moest zijn. Ook liet een sponsor van Big Brother, Carphone, via marktonderzoek bepalen of ze zich al dan niet moest terugtrekken an een rel vanwege racisme.

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Bright Access versterken glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs