Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

GfK, Nipo en Intomart in één bedrijf

01 mei 2008 - 16:233 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

GfK en TNS, de grootste Duitse en de grootste Britse marktonderzoeker, kondigen een fusie aan. Dat heeft ook grote gevolgen voor de Nederlandse markt van marktonderzoek.

De fusie van TNS en GfK komt niet als een verrassing. Ze worden wel groot. Met een gezamenlijke omzet van 4 miljard gaan ze marktonderzoeker Nielsen te lijf die op 4,7 miljard dollar omzet staat. Beleggers waren er blij mee: de koers van TNS steeg met 16 procent en die van GfK met 8 procent.

De officiële aankondiging spreekt van GfK-TNS als de nieuwe naam. Dat zal dan ook in Nederland wel de naam worden van de bundeling van TNS Nipo in Amsterdam, hier de grootste marktonderzoeker, en GfK Nederland in Dongen en Intomart GfK in Hilversum. Dat wordt hier te lande een hele grote speler in marktonderzoek, wellicht reden voor de NMa om naar de fusie te kijken.

De beide voorzitters van de groepen, Hans-Joachim Riesenbeck van GfK en Donald Brydon van TNS, worden samen voorzitter van de raad van commissarissen. Brydon treedt terug in 2010 waarna Riesenbeck als enige president-commissaris zal worden.

Voorzitter van de raad van bestuur wordt de huidige baas van TNS, David Lowden. Ook komt het mondiale hoofdkantoor in Londen, met een ‘hoofdkantoor’ met ‘belangrijke activiteiten’ in Neurenberg, de zetel van GfK nu. Professor Dr. Klaus Wübbenhorst, bestuursvoorzitter van GfK, treedt terug en wordt commissaris.

Ook marketing- en reclamegroep WPP wilde TNS inlijven, zo ging het gerucht, maar deze vist nu achter het net mocht de fusie slagen. Volgens WPP is marktonderzoek een van de onderdelen van marketing met de hoogste groeipotentie. Ook werd TNS genoemd als mogelijke prooi voor durfinvesteerders.

In een interview in The Times vandaag zegt TNS-baas David Lowden nog een enorme groeimarkt te zien voor het gezamenlijke bedrijf in India en China.

Ook een economische recessie, zegt Lowden, is goed voor de vraag naar marktonderzoek. De onzekerheid groeit, ook dankzij de kredietcrisis. Op basis van marktonderzoek proberen concerns hun strategie bij te stellen. Ook maken banken zich zorgen om hun imago – waarvan we hier alles weten met het aan de oppervlakte komende, door valse beloften omgeven woekerpolissen – wat volgens Lowden leidt tot meer imago-onderzoek.

Ook noemt hij ‘crisismanagement als big business’ voor marktonderzoek: Mattel moest speelgoed terughalen vanwege verf met lood en liet via online onderzoek razendsnel bepalen wat de response moest zijn. Ook liet een sponsor van Big Brother, Carphone, via marktonderzoek bepalen of ze zich al dan niet moest terugtrekken an een rel vanwege racisme.

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    ActueelCarrière

    Atos presenteert strategisch en transformatieplan voor 2028

    Jacob Spoelstra betwisten
    MagazineCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Achterhaald

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs