Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

GfK, Nipo en Intomart in één bedrijf

01 mei 2008 - 16:233 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

GfK en TNS, de grootste Duitse en de grootste Britse marktonderzoeker, kondigen een fusie aan. Dat heeft ook grote gevolgen voor de Nederlandse markt van marktonderzoek.

De fusie van TNS en GfK komt niet als een verrassing. Ze worden wel groot. Met een gezamenlijke omzet van 4 miljard gaan ze marktonderzoeker Nielsen te lijf die op 4,7 miljard dollar omzet staat. Beleggers waren er blij mee: de koers van TNS steeg met 16 procent en die van GfK met 8 procent.

De officiële aankondiging spreekt van GfK-TNS als de nieuwe naam. Dat zal dan ook in Nederland wel de naam worden van de bundeling van TNS Nipo in Amsterdam, hier de grootste marktonderzoeker, en GfK Nederland in Dongen en Intomart GfK in Hilversum. Dat wordt hier te lande een hele grote speler in marktonderzoek, wellicht reden voor de NMa om naar de fusie te kijken.

De beide voorzitters van de groepen, Hans-Joachim Riesenbeck van GfK en Donald Brydon van TNS, worden samen voorzitter van de raad van commissarissen. Brydon treedt terug in 2010 waarna Riesenbeck als enige president-commissaris zal worden.

Voorzitter van de raad van bestuur wordt de huidige baas van TNS, David Lowden. Ook komt het mondiale hoofdkantoor in Londen, met een ‘hoofdkantoor’ met ‘belangrijke activiteiten’ in Neurenberg, de zetel van GfK nu. Professor Dr. Klaus Wübbenhorst, bestuursvoorzitter van GfK, treedt terug en wordt commissaris.

Ook marketing- en reclamegroep WPP wilde TNS inlijven, zo ging het gerucht, maar deze vist nu achter het net mocht de fusie slagen. Volgens WPP is marktonderzoek een van de onderdelen van marketing met de hoogste groeipotentie. Ook werd TNS genoemd als mogelijke prooi voor durfinvesteerders.

In een interview in The Times vandaag zegt TNS-baas David Lowden nog een enorme groeimarkt te zien voor het gezamenlijke bedrijf in India en China.

Ook een economische recessie, zegt Lowden, is goed voor de vraag naar marktonderzoek. De onzekerheid groeit, ook dankzij de kredietcrisis. Op basis van marktonderzoek proberen concerns hun strategie bij te stellen. Ook maken banken zich zorgen om hun imago – waarvan we hier alles weten met het aan de oppervlakte komende, door valse beloften omgeven woekerpolissen – wat volgens Lowden leidt tot meer imago-onderzoek.

Ook noemt hij ‘crisismanagement als big business’ voor marktonderzoek: Mattel moest speelgoed terughalen vanwege verf met lood en liet via online onderzoek razendsnel bepalen wat de response moest zijn. Ook liet een sponsor van Big Brother, Carphone, via marktonderzoek bepalen of ze zich al dan niet moest terugtrekken an een rel vanwege racisme.

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Safety Culture Ladder SCL
    Cloud & Infrastructuur

    Federatieve cloud is minder ver weg dan je denkt

    Cloud & Infrastructuur

    Computable Kerstpuzzel 2025 ‘Van A tot Z’

    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-eigenaar Wingtech dreigt met schadeclaim van 8 miljard

    Cloud & Infrastructuur

    Nieuwe datacenters in aanbouw in Amsterdam, Vijfhuizen en Oude Meer

    investeringen overname
    Security & Awareness

    Kort: EyeTi lijft Azerty, Uni Systems bouwt EU-breed cyberrapportagesysteem (en meer)

    Overheid

    Kabinet wil meer grip op digitale infrastructuur, kiest wel voor realistische koers

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs