Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Content moet altijd in dienst staan van het organisatieproces

07 mei 2008 - 12:23OpinieData & AIBEA Systems
Erik Hartman
Erik Hartman

Het toevoegen van context (waar komt het vandaan en waar gaat het over?) geeft waarde aan informatie. Maar informatie die niet is gekoppeld aan een bedrijfsproces heeft geen bestaansrecht. Toch blijkt men in veel ecm-trajecten nog huivering om business process management (bpm) als een vereiste mee te nemen.

Business process management (bpm) bestaat al langer in de markt. Er zijn bpm-spelers vanuit diverse disciplines en enkele ecm-spelers bieden al enige tijd redelijk volwassen bpm-modules in hun ecm-pakket. 
Opvallend genoeg blijkt bpm een marginale rol te spelen in veel ecm-trajecten. Wist je bijvoorbeeld dat slechts 6 procent van de veranderingstrajecten – en daar schaar ik ecm-projecten zeker onder – leidt tot een continue verbetering van de bedrijfsprocessen? In 94 procent van de gevallen is er dus niet of slecht bpm bedreven!
BEA Systems concludeerde in een onderzoek dat verbetering van de processen van de organisatie – oftewel bpm – de belangrijkste prioriteit is voor ict-beslissers. De markt voor bpm-producten groeit dan ook snel, van 500 miljoen dollar omzet in 2006 tot naar verwachting 6 miljard dollar in 2011. Op dit moment zijn bedrijven vooral nog bezig met kleinschalige experimenten. Misschien dat – het al meer dan twee jaar oude – Enterprise 2.0 en internettechnologie een nieuwe impuls geven aan de toepassing van bpm-systemen.
Bpm zou standaard moeten worden meegenomen in elk ecm-traject. Niet voor niets is het bedrijfsproces dé kern van de CM Lifecycle Poster. Dat organisaties grote moeite hebben met het koppelen van content aan het bedrijfsproces, moet niet worden genegeerd. Volgens mij ligt hier voor de ecm-experts een schone taak om (het belang van) procesanalyse en bpm te meten, te promoten en te trainen.   

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs