Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Handen schudden

Onduidelijke bedrijfswensen

12 mei 2008 - 10:07OpinieInnovatie & Transformatie
Rian van Heur
Rian van Heur

Organisaties moeten inmiddels gek zijn om nog een ict-project te starten. Alle projectmanagementformules, zoals Prince2 of ITIL ten spijt wordt meer dan de helft van de ict-projecten niet tot een goed einde gebracht. Toch kan een bedrijf niet zonder ict en daarom ook niet zonder ict-projecten. Bedrijven blijven daarom zoeken naar de reden voor het falen van ict-projecten.

Die oorzaak wordt maar al te vaak gezocht bij de dienstverlener. De dienstverlener schept verkeerde verwachtingen of de dienstverlener probeert meer te verkopen dan je nodig hebt. Dat is logisch. Een dienstverlener verdient zijn geld met het verkopen van diensten. Natuurlijk probeert hij langer dan noodzakelijk zijn diensten te verkopen.

Bedrijfsdirecteuren weet vaak weinig van ict. Zij weten wel wat de beste bedrijfsstrategie is. Omdat de kennis niet in huis is, is het aan de ict-dienstverlener de bedrijfswensen om te zetten in een goede ict-infrastructuur.

Omzetgroei en winst

Dat is lastig, zeker wanneer een organisatie niet zo goed weet wat de bedrijfswensen zijn. Een onduidelijke opdrachtgever is daarom vaak de reden dat een ict-project mislukt. Het is echter de taak van de dienstverlener om deze bedrijfswensen toch duidelijk te krijgen. Daar wordt hij immers voor ingehuurd. Als de bedrijfswensen niet duidelijk zijn, dan is de ict die nodig is al helemaal niet duidelijk. Dienstverleners moeten beter communiceren met de opdrachtgever. Ook een reden die genoemd wordt in het Computable onderzoek naar het mislukken van ict-projecten.

Maar is het terecht dat ik de schuld nu neerleg bij de ict-dienstverlener? Eigenlijk niet. Ik denk namelijk dat bedrijven er goed aan doen om hun bedrijfsstrategie en de daarbij behorende wensen duidelijk voor ogen te hebben. Dat is niet iets dat alleen een ict-project ten goede komt. Het zorgt ook voor omzetgroei en winst.

Meer over

DienstenITILPrince2

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Dienstverlener zegt dat alles kan’

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dienstverleners zijn rasverkopers

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onduidelijke opdrachtgever laat ICT-project mislukken

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dienstverlener is te duur

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs