Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Stop tijdverspilling met enterprise mailmanagement

20 mei 2008 - 05:293 minuten leestijdOpinieData & AIGoogle
Roy Wasse
Roy Wasse

Prominente ecm-deelgebieden betreffen het managen van webcontent, documents, records en digital assets. Daarnaast spelen de hieraan gerelateerde businessprocessen een belangrijke rol. Ook heeft social networking en/of collaboration zich inmiddels gemanifesteerd als ecm-deelgebied en kan search worden meegerekend. Als we nu echter de vraag 'Met welke ongestructureerde content kom je het meest in aanraking?' stellen aan de gemiddelde information worker, dan stel ik, indien hij hierover goed nadenkt, dat dit waarschijnlijk e-mail is. Toch is hiervoor nog geen geschikte ecm-oplossing.

Een Googleoopdracht op mailmanagement levert wel één en ander op. En natuurlijk is e-mailintegratie wel een onderdeel van veel ecm-suites. Dit is in de basis echter niet veel meer dan de mogelijkheid om e-mail op te slaan in een document management-oplossing. Verder slaat de integratie nogal eens op het ophalen van informatie uit het ecm-systeem in een e-mailclient. Denk hierbij aan e-mailalerts  uit het ecm-systeem of vanuit de e-mailclient workflowstappen uitvoeren. Dit is niet gericht op het beheren van mail an sich. Het is dan ook niet een volwassen totaaloplossing die structureel belangrijke aspecten als e-mailkennisdeling, archivering, metadatering en security integraal adresseert. De bestaande oplossingen zijn ad hoc en staan los van elkaar.

En ondertussen is het maar afzien. Hoeveel medewerkers hikken niet tegen een corporate limiet aan van de mailboxgrootte. Waarom moet de grootte eigenlijk worden beperkt? Voor referentiedoeleinden is het toch handig om e-mail te bewaren?  Een veelgehoorde reden om wel te beperken is dat documenten niet in de mail opgeslagen horen te worden. Zolang e-mail de beperkingen omtrent structuring, beveiliging en kennisdeling heeft zoals nu, ben ik het hier mee eens. Maar het is helaas arbeidsintensief om het telkens wel op de juiste plek op te slaan en dan raakt vaak de context van de bijbehorende mail ook nog eens zoek. Verder geldt het probleem dat, als je e-mail wilt structureren, de enige bestaande optie is om ouderwetse hiërarchische mappenstructuren te bouwen. Hoeveel uur ben jij kwijt met het heen en weer slepen van mailtjes naar mappen? Zonde! Waarom kan dit niet worden gecategoriseerd door mail te metadateren met een categorie waardoor deze automatisch op meerdere plekken terecht komt zonder al dat gesleep (relationele opslag)?

Al met al: Het ontbreken van volwassen e-mailmanagement is een groot gemis! Op alle prominente ecm-gebieden zijn voorzieningen, zoals delen van informatie, schaalbaarheid, metadatering, workflow en dergelijke doorgedrongen. Dus het is tijd voor een volgende generatie e-mailmanagement. Ik geef alvast de werktitel enterprise mailmanagement (EMM) mee. Met EMM moet e-mail moet eenvoudig centraal beschikbaar kunnen worden gesteld in een corporate repository op aangeven van de ontvanger, zonder oplslagbeperking, met automatische opslag van documenten in een dms, relationele opslag met rating enranking. En zo kan ik nog wel meer verzinnen. Wie springt in dit gat in de markt?

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    3 reacties op “Stop tijdverspilling met enterprise mailmanagement”

    1. Gery schreef:
      12 juni 2008 om 16:10

      Ik ben het helemaal met jouw eens. Je moet je mailtjes nu altijd in de juiste mappen doen en dat kost tijd en is niet handig. Heb je al reacties gekregen?

      Login om te reageren
    2. Marcel schreef:
      18 juni 2008 om 07:17

      Mee eens.
      Volgens mij is deel van het probleem het feit dat iedereen maar ongelimiteerd aan iedereen mail kan sturen over ieder williekeurig onderwerp. In een bulk van dat soort mail (los van spam) “verdwijnt” de echt belangrijke mail.

      Login om te reageren
    3. Johan van Dijke schreef:
      18 juni 2008 om 10:44

      Ik denk dat het probleem verder gaat. Mail is nu te veel persoonsgebonden en niet business gedreven. Als ik wil dat een offerte door een communicatieafdeling behandeld wordt, wil ik een service gebruiken van een afdeling, ik wil niet dat een specifieke persoon dat voor mij doet, maar dat het gedaan wordt (denk aan vakantie, job rotation, etc). Verder wil ik ook nog op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. Email moet formeler. Ik denk dat dit in bijna alle (typen) organisaties een probleem is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs