Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De Recruitment Drive

05 juni 2008 - 12:473 minuten leestijdActueelCarrière
Redactie Computable
Redactie Computable

Stel, een organisatie heeft een IT-er nodig om haar servers probleemloos te laten draaien. Even terug naar de basis: Voor een organisatie is het natuurlijk een uitdaging om op een zo efficiënt mogelijke wijze de juiste IT kandidaat voor deze functie te vinden.

Op de arbeidsmarkt vind je kandidaten. Deze markt is gebaseerd op vraag en aanbod. Is er meer vraag dan aanbod dan zal de prijs automatisch stijgen en andersom. Hierin verschilt de arbeidsmarkt niet van andere markten. Het lijkt mij de prettigste benadering om het vinden van een kandidaat op de arbeidsmarkt als een uitdaging te beschouwen.

Vergelijk het bij wijze van spreken met de drive die u heeft als u op zoek gaat naar een collectors item, bijvoorbeeld een CD. Op een veilingsite vindt u dit collectors item tussen alle andere CD’s. Het geeft vervolgens een enorme kick als het lukt om deze vervolgens tegen een schappelijke prijs te bemachtigen.

Ik adviseer organisaties vaak om juist zelf op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Aan hen probeer ik dan ook altijd deze zelfde drive over te brengen, dit is vaak nog efficiënter ook. Werkzoekenden voelen zich namelijk vaak vereerd om door een potentiële nieuwe werkgever voor een betrekking benaderd te worden.

Als de betrokken organisatie actief aan de arbeidsmarkt deelneemt is zij daarmee in staat breed te communiceren wat voor goeds zij allemaal te bieden heeft. Latent geïnteresseerden zouden hierdoor in de toekomst juist kunnen overwegen zelf ook eens te reageren op de vacatures van deze organisatie.

Daarnaast zal een werkzoekende die door een organisatie positief is benaderd, daarover praten met zijn of haar partner, familie en vrienden. Mond tot mond reclame klinkt misschien ouderwets, maar het werkt nog steeds erg goed.

Maar wat als het niet lukt om binnen de vooraf gestelde termijn een geschikte kandidaat of kandidaten te vinden? De verleiding is dan natuurlijk groot om een intermediair in de arm te nemen om zo alsnog aan kandidaten te komen.

Gewoon doen zeg ik altijd, maar kies dan wel voor een partij die een verlengstuk van uw organisatie kan vormen, een intermediar die een aanpak heeft, die uitgaat van een intensieve samenwerking. Intensief in de zin van: opbouwend, regelmatig en vooral duidelijk. Samen met deskundigheid vormen de kwaliteit van de communicatie (met opdrachtgever en kandidaten) de voorwaarden voor het succes van de intermediair.

Uw organisatie kan er dan op vertrouwen dat de intermediair op een persoonlijke en respectvolle manier kandidaten voor u benadert.

Interessant denkt u wellicht, maar waar vind ik zo’n intermediair? Er zijn er immers teveel om allemaal te proberen. Hetzelfde geldt hiervoor eigenlijk als voor uw zoektocht naar de juiste kandidaat.

Let dan ook vooral op de expertise van de betrokken intermediair en of ze de afgelopen jaren bepaalde awards of keurmerken hebben behaald. Heeft deze een internationaal netwerk achter zich?

Zoekt u bijvoorbeeld een IT freelancer met minimaal 5 jaar werkervaring, dan is het aan te bevelen om op zoek te gaan naar een intermediair die zich daarin de afgelopen jaren heeft bewezen.

Het vinden van de geschikte kandidaten kan een frustrerend proces worden of misschien al zijn, maar zolang u er van overtuigd blijft dan die ene of meerdere kandidaten er zijn gaat het zeker lukken. De kick zal er des te groter om zijn als u hen juist wel weet te vinden en te binden aan uw organisatie.

Toine van Kastel
Business Manager bij ProData Consult

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Rood stoplicht
    ActueelOverheid

    Geen nieuwe staatssecretaris voor Digitalisering

    ActueelCarrière

    Kort nieuws: Netcompany verhuist naar de Hofstad, meer omzet Besi, Fugaku snelste super (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Eén reactie op “De Recruitment Drive”

    1. klikwork - marcel vd meer schreef:
      31 januari 2010 om 07:34

      Er zijn weinig IT recruitment organisaties die als een verlengstuk van de organisatie werkt. Klikwork heeft zich hier juist in gespecialiseerd. Wij stimuleren de interne marketing en referral programma. Daarnaast kijken we waar echt de issues liggen op het gebied van marketing. Het is vaak een combinatie van bereiken en bewegen van jouw doelgroep in de arbeidsmarkt. Organisaties hebben vaak unieke factoren, maar maken dit niet of onvoldoende duidelijk naar de arbeidsmarkt. Dit is ons specialisme. Daarnaast weten we ook waar het potentieel zich bevindt en bereiken dit dan ook snel door een slim concept van zoekmachinemarketing, niche boards en sociale en traditionele netwerken.

      Wij hebben afgelopen jaren klanten verder geholpen op een structurele manier. Zo hebben wij bijvoorbeeld een ICT Partners een ICT dienstverlener voorzien van een carriereportal (werkenbijictpartners.nl) en hebben de recruitmentprocessen verder op orde gebracht. De recruitmentkosten zijn fors verlaagd en de instroom op het gewenste niveau gebracht.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs