Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘SAP bezorgt CIO’s meeste hoofdpijn’

12 juni 2008 - 08:55ActueelSoftware & DevelopmentBritish AirwaysForresterSAP
Rian van Heur
Rian van Heur

SAP is een erg complexe omgeving. Het bepaalt de bedrijfsprocessen. Daarom is het de belangrijkste oorzaak voor problemen bij cio's. Dat zegt Paul Coby, ict-directeur bij British Airways.

SAP is de belangrijkste oorzaak voor rampen onder ict-directeuren. Dat zei British Airways-cio Paul Coby tegen het publiek dat aanwezig is op het Forrester IT Forum in Lissabon. "Alle leuke dingen zijn er in geïntegreerd", aldus Coby. Maar hij ziet ook de waarde van de softwareleveancier. "SAP heeft belangrijke verbeteringen gemaakt."

Coby zegt dat technologie overal is, wat de rol van de cio complex maakt. Een cio moet daarom voor een goede relatie zorgen met de ict-afdeling en elke andere afdeling in een bedrijf. "Technologie is het hart van alles wat we bij British Airways doen en alles wat we in de toekomst zullen doen. Ict ligt ten grondslag van alles wat een modern bedrijf doet", aldus Coby.

SAP bepaalt

Het grootste probleem rond technologie vandaag de dag, is dat technologie ook de processen van de werknemers verandert, aldus Coby. Dat speelt vooral bij producten voor enterprise resource planning (erp), bijvoorbeeld die van SAP. Dit zorgt voor conflicten.

Coby: "SAP bepaalt de bedrijfsprocessen." En dat is geen goede ontwikkeling, vindt hij. Bedrijven moeten de bedrijfsprocessen zelf invullen en dit niet door de technologie laten doen.

Meer over

CIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Functionaliteit SAP Business One uitgebreid

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Redwood annonceert SAP Central Process Scheduling

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Dubbel salaris voor SAP-specialist

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    SAP NetWeaver BPM – het einde van eSOA?

    Euro
    ActueelOverheid

    Afronding SAP-project kost provincie 5 ton extra

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Business Objects kiest voor overleven

    4 reacties op “‘SAP bezorgt CIO’s meeste hoofdpijn’”

    1. Chris schreef:
      12 juni 2008 om 18:29

      Meneer geeft aan dat hij het geen goede ontwikkeling vindt dat SAP de bedrijfsprocessen bepaalt in plaats van de bedrijven zelf. Dit is een proces wat al een tijdje gaande is en wat niet meer is tegen te houden. Ik denk zelfs dat we over een jaar of 10 een situatie kennen dat er voor elk bedrijfsproces, ongeacht welke sector ook, al een ‘best practice’ is waar grote softwareleveranciers hun software op hebben gebaseerd. Door deze standardisatie zal het voor bedrijven ook goedkoper zijn om de software aan te schaffen en eenvoudiger om te (laten) implementeren.

      Login om te reageren
    2. it-er schreef:
      12 juni 2008 om 21:49

      Probeer Dell eens…

      Login om te reageren
    3. Michel schreef:
      13 juni 2008 om 07:23

      Volgens mij moet een CIO een duidelijk onderscheid maken tussen core business processen en ondersteunende processen. Als bedrijf moet je je onderscheiden in de core business processen, maar adminstratieve processen bijvoorbeeld, daarin hoef je je niet te onderscheiden. En aangezien elk bedrijf dezelfde gegevens moet leveren aan bijvoorbeeld de belastingdienst, dezelfde informatie op een factuur moet hebben staan, bankafschriften moet verwerken etc is het veel beter om daarvoor standaard processen te ‘kopen’ en indien echt nodig wat aan te passen, dan dit soort standaard processen van de grond af te ontwikkelen.
      Maar misschien ben ik, als SAP consultant, wat bevooroordeeld :).

      Login om te reageren
    4. Hans van der Meer schreef:
      13 juni 2008 om 12:33

      Dat SAP in grote mate bepalend is in hoe bedrijfsprocessen moeten worden uitgevoerd, is geen nieuws. De gemiddelde implementatietijd van SAP is tekenend hiervoor. Er zijn genoeg bedrijven die dit inzien en op dit vlak liever hun eigen koers varen. Dit soort organisaties gaat voor ‘Best of Breed’ en/of het implementeren van een Business Process Manager als laag boven de reeds bij hun in gebruik zijnde applicaties. Zo’n omgeving biedt alle flexibiliteit om enerzijds op afdelingsniveau de beste functionaliteit te gebruiken en anderzijds de processen snel aan een veranderende omgeving aan te passen. Het schijnt dat SAP dit laatste inmiddels ook heeft ingezien: waarschijnlijk over zo’n 3 jaar zullen zij ook met een Business Process Manager komen. Blijft echter nog de uitdaging over om op afdelingsniveau een optimaal dekkende functionaliteit te bieden. Voor de algemene processen is dat uiteraard nu al zo, maar dat mag dan ook wel gezien het prijskaartje..

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs