Mario Röttjers (46), onlangs onderwerp van CRN Onder Vuur, is benoemd tot managing partner van Orbrix International, de nieuwe tak van de organisatie. Röttjers was tot zijn benoeming algemeen directeur van Orbrix Nederland.
De opvolger van Röttjers bij Orbrix Nederland is Thomas Knoop (38), voorheen directeur operations bij Orbrix Nederland. Met de oprichting van Orbrix International en de bijbehorende wisseling van de wacht wil Orbrix inspelen op een groeiende behoefte in het mkb om SAP Business One internationaal uit te rollen ter harmonisering van hun bedrijfsprocessen.
Voor Orbrix is het een logische volgende stap in de ontwikkeling van de onderneming om van nationale speler internationale speler te worden. Ook de markt blijkt daar inmiddels klaar voor. Een analyse van het klantenbestand eerder dit jaar gaf aan dat maar liefst vijftien procent van de klanten van Orbrix vestigingen in het buitenland heeft, ook buiten Europa. Om deze klanten optimaal te kunnen bedienen, was het dus zaak ook daar aanwezig te zijn.
Als antwoord op dit ‘dictaat’ van de markt richt Orbrix het komende halfjaar vestigingen op in de Verenigde Staten en Australië. "Niet alleen om projecten vanuit Nederland in de regio uit te voeren, maar ook om commerciële activiteiten op de lokale markt te ontplooien," aldus Röttjers. "Beide vestigingen – op zichzelf staande organisaties die zichzelf moeten kunnen bedruipen en tevens als aanjager moeten fungeren voor Orbrix Nederland – dienen voor het einde van 2008 in de lucht te zijn. Wij hebben dan in elke tijdzone van acht uur een standbeen. Het uiteindelijke doel is om op alle continenten aanwezig te zijn, zodat we klanten overal ter wereld lokale ondersteuning kunnen bieden."
Het opzetten van deze kantoren is voor Röttjers, een geboren pionier, een kolfje naar zijn hand. Daarnaast blíjft hij als oprichter nauw betrokken bij Orbrix Nederland. In dat kader zal hij zich voornamelijk bezighouden met strategische projecten voor de langere termijn.
Knoop, die in zijn nieuwe functie eindverantwoordelijk is voor alle activiteiten van Orbrix in Nederland, beschouwt het als een uitdaging de organisatie die Röttjers op poten heeft gezet, verder uit te bouwen. Om dat te bewerkstelligen, wil hij met name grote Nederlandse bedrijven met kleinere buitenlandse vestigingen (zoals Philips Healthcare) attenderen op de wereldwijde aanwezigheid van Orbrix en als klant proberen te werven. "Daar waar wij voorheen nauwelijks mogelijkheden hadden om dergelijke bedrijven te bedienen, omdat we geen internationale speler waren, hebben we die nu wel. Daardoor kunnen we ons profileren als natuurlijke internationale partner in tegenstelling tot kleinere lokale partijen. Dat zal zijn effect niet missen."
Op grond van de ingezette internationalisering van het bedrijf en de realisering van nieuwe initiatieven, zoals het verzorgen van opleidingen voor àlle SAP Business One-gebruikers in Nederland, dus ook bij niet-relaties, ziet Knoop volop kansen de omzet van Orbrix Nederland tweejaarlijks te verdubbelen. "Op die manier kunnen wij de concurrentie voorblijven en onze positie versterken."