Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Duitse onderzoekers gooien data te grabbel

07 juli 2008 - 09:05ActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Een Duits marktonderzoeksbureau heeft privacygevoelige informatie van 41.000 particulieren online laten slingeren. Deze personen hadden erin toegestemd hun data te gebruiken voor het doen van testaankopen. TNS Infratest/Emnid is onderdeel van de TNS Group, waartoe ook het Nederlandse TNS NIPO behoort.

Het Duitse marktonderzoeksbureau TNS Infratest/Emnid heeft privacygevoelige informatie van 41.000 particulieren online gezet, zonder deze informatie afdoende te beveiligen. TNS Infratest/Emnid is onderdeel van de TNS Group, waartoe ook het Nederlandse TNS NIPO behoort.

Gegevens over onder andere salaris, ziektekostenverzekeringen, creditcards, adres, telefoonnummer en aangeschafte elektronische apparatuur konden via een portal worden ingezien na ingelogd te hebben met een gebruiksernaam en wachtwoord. Door het wijzigen van het user-ID in de adresbalk, kon de portalbezoeker toegang krijgen tot alle andere klantgegevens.

Scriptje

Dat ontdekte de Chaos Computer Club. De Duitse hackersorganisatie kwam op het spoor van het beveiligingslek doordat een onbeschreven bruine envelop op de deurmat viel. Daarin zat een vel papier met daarop een webadres, een klantnummer en een wachtwoord. Het internetadres bleek te verwijzen naar een portal waaruit Mystery-Shoppers, na ingelogd te hebben met gebruikersnaam en wachtwoord, gegevens kunnen halen voor het doen van testaankopen. De hackers schreven een Python-script dat automatisch nieuwe ID's invoerde en konden zo de gegevens van 41.000 particulieren achterhalen.

De particulieren wier persoonlijke gegevens te grabbel zijn gegooid, hadden erin toegestemd om hun persoonlijke gegevens te gebruiken voor het doen van testaankopen. TNS voert deze testaankopen in opdracht van bedrijven uit, om de kwaliteit van hun dienstverlening te testen.

Niet van marktonderzoeken

TNS Infratest/Emnid werpt tegen dat om toegang te krijgen tot de databank bezoekers een gebruikersnaam en wachtwoord nodig hebben. Daarnaast meldt het onderzoeksbureau dat de databank vijf minuten na het verschijnen van het persbericht van de CCC offline is gehaald. Ook is een beveiligingsbedrijf in de arm genomen om de beveiliging van het portaal aan de tand te voelen. Bovendien wijst TNS erop dat de slecht beveiligde gegevens niet afkomstig zijn van marktonderzoeken, noch van klanten.

De woordvoerder van TNS NIPO: "Onze mystery shoppers hebben geen toegang tot respondentgegevens uit marktonderzoeken. Ze gebruiken bovendien geen gegevens van particulieren om daarmee hun testaankopen te doen. Onze mystery shoppers zijn freelancers die zelfstandig op pad gaan om de dienstverlening van bedrijven te onderzoeken."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Online identiteit gestolen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs