Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Marktonderzoek of boerenverstand?

15 juli 2008 - 07:19ChannelWerkplek & Beheer
Redactie Computable
Redactie Computable

Er gaat geen dag voorbij, of er verschijnt wel een onderzoek over het gebruik van een bepaald IT-product. Zelden zijn de bevindingen van de onderzoekers echt verassend. Met gebruik van gezond boerenverstand kom je tot dezelfde conclusies zonder dat je uitgebreid in de markt de mening gaat peilen.

Neem nu het recente onderzoek van MarketCap over het gebruik van CRM bij Nederlandse bedrijven en instellingen vanaf 50 medewerkers. De marktvorser concludeert dat veel bedrijven weliswaar CRM-software hebben aangeschaft, maar dat het gebruik ervan verre van optimaal is.

Bij één derde van de door MarketCap onderzochte bedrijven beschikt men niet over een correcte en of volledige klanthistorie. Men heeft er geen idee van met welke klanten zaken worden gedaan en wie binnen het bedrijf de contactpersoon is. Tja, daar zit je dan als leverancier van een CRM-oplossing. Lever je iets goeds en dan wordt het nauwelijks gebruikt…

Hebben we het hier over een verassend verschijnsel? Nee, want software functioneert zo goed als de organisatie die deze gebruikt. Dozenschuivers hebben al lang geen bestaansrecht meer in onze industrie. We implementeren hoogwaardige, functierijke oplossingen. Voorlichting en training van de klant vormt een onlosmakelijk onderdeel van het implementatietraject. Soms moet je de klant bij de hand nemen om zijn business eisen te vertalen naar de betreffende functies van de gekozen oplossing. Soms moet je hem helpen bij het introduceren van een andere werkwijze. Die wijsheid zit verankerd in je bestaanrecht als softwareleverancier. Daar is geen marktonderzoek voor nodig.

Sander de Koster
Channel Director bij SAP Nederland

 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Eén reactie op “Marktonderzoek of boerenverstand?”

    1. Richard Jonker schreef:
      16 juli 2008 om 12:28

      Het is verleidelijk om de schuld van mislukte CRM-implementaties ergens neer te willen leggen. Toch zou je afstand moeten nemen en het verhaal in stukken moeten snijden. Om maar wat te noemen; allereerst moet het product qua vorm en qua inhoud passen bij de wensen van de eindgebruiker. De consultant en de implementatie-partner mogen geen verwachtingen wekken die te hoog gespannen zijn. Alle schakels in de keten moeten dan ook nog commitment geven. Vervolgens dient de implementatie voor een fair prijs- en tijdsmodel te worden aangeboden. Op open eindes zit niemand te wachten. Als het opleidingstraject dan ook nog adequaat is, mag je als leverancier vervolgens nog een fatsoenlijk nazorg-traject realiseren. Maar helaas helaas. Op ALLE punten laten we steken vallen. Om dan daarna een onderzoek van Marketcap uit de la te trekken en de eindgebruiker de schuld te geven. Try harder 😉

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Opnieuw uitstel Archiefwet: pas in 2027 van kracht

    Overheid

    Haperende it bij OM brengt rechtsstaat in gevaar

    datacenter groei
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Nieuw datacenter Digital Realty in Schiphol, KKR stapt in Techone (en meer)

    progress process overname
    Data & AI

    Kort: Rvb en Wibra moderniseren, overname ai-analist door Wolters Kluwer (en meer)

    Overname Samenwerken Fusie
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Nederlandse overnames, veel erkenning door Microsoft (en meer)

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs