Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vraag naar draadloos gunstig voor headsets

23 juli 2008 - 09:533 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurFrost & SullivanGN

Steeds meer kantoren kiezen voor draadloze it-infrastructuur. Leveranciers van headsets en hun resellers kunnen hier volgens onderzoekers van Frost & Sullivan goed op inspelen. GN Netcom meent dat er goede marge op headsets is te verdienen. Vooral de groei in “softphones” en het fenomeen “multitasking” in de kennisindustrie zijn gunstige trends.

In Europa is meer dan 1.3 miljoen headsets geleverd in 2007, volgens onderzoek in de Europese headsetmarkt door Frost & Sullivan. In 2013, verwachten de analisten, groeit dit naar 2.7 miljoen stuks. Dorota Oviedo, verantwoordelijk voor het onderzoek, zegt dat dit alles te maken heeft met het fenomeen "multitasking" op kantoor: bellen, tikken en in de agenda bladeren tegelijk. Mobiele telefoons en pc’s gaan daardoor steeds vaker samen met headsets.

Volgens GN zijn de kansen voor headsets in Nederland enorm. "Ik weet niet of 2013 het jaar van de verdubbeling is. Wat wel zo is, is dat nog geen tien procent van de zakelijke markt een headset gebruikt. Het gemak van multitasken zal zeker de vraag naar headsets vergroten in de komende tijd. De potentie is dus enorm", zegt Michiel Struycken, country manager Benelux.

Ondanks het commodity-label voor draadloze headsets valt er volgens hem nog een goede marge op te verdienen. "Het wordt steeds meer een commodity-goed, in office supply bijvoorbeeld. Daarnaast zal er in de toekomst meer en meer met softphone-applicaties gewerkt gaan worden. Daar is Microsoft OC, naast Avaya, Cisco, een grote speler in. De prijs is wel van dienaard dat er nog een goede marge op gemaakt kan worden."

Opkomst softphones gunstig
Ook de "softphone" doet zijn intrede op kantoor, wat gunstig is voor de vraag naar headsets. Grote leveranciers als Microsoft (Office Communicator) en IBM Lotus (Sametime Unified Telephony Client), maar ook pbx-leveranciers als Cisco (Cisco Unified Personal Communicator) stimuleren die vraag alleen maar, aldus Oviedo..

Struycken legt uit: "Softphones zijn telefoontoestellen in je pc/laptop. Dus eigenlijk de digitale variant. Van Skype en Voipbuster, welke onafhankelijke webgebaseerde softphones zijn, tot letterlijk de telefoon van bijvoorbeeld Avaya, Siemens of Cisco waarbij je een software programma op je pc/laptop krijgt dat als telefoon functioneert."

Volgens Struycken is de meest geziene trend in Nederland dat de "oude garde" eerst een hoorn met usb-aansluiting wil en dan overgaat op een headset. "Jongeren nemen direct een headset. Dit kan op basis van een draad of dect (via de usb-poort) of via Blue Tooth (draadloos), via een aparte dongle of de Blue Tooth-chip in de pc/laptop."

Prijs of functie, dat is de vraag
Oviedo meent dat prijs een belangrijke onderscheider is in de headset-markt. Headsets zijn tenslotte commodity, met weinig onderscheid in technologie of ontwerp, zo luidt de marktperceptie. Haar advies is om de markt bewust te maken van het belang van audiokwaliteit, wat voor verbeterde productiviteit bepalend is. Headsetleveranciers moeten dan ook investeren in markteducatie. Ze moeten de waardepropositie benadrukken en de voordelen die kantoorheadsets bieden.

Volgens Struycken is echter in Nederland binnen de b2b-markt, dus in callcenters en kantoren, prijs nog van ondergeschikt belang ten opzichte van functionaliteit en veiligheid. "Het wordt wel steeds meer een commodity goed, maar de prijzen zullen in de komende tijd niet sterk dalen. De headsetverkoop is namelijk, gezien het feit dat het nooit een hoofdproduct vormt bij de resellers, afhankelijk van een de marge die gemaakt wordt (het maakt het interessant om te verkopen)."

Manieren om dat te bewerkstelligen zijn try and buy acties en demo’s. "Het bewustmaken is een belangrijk onderdeel van de marketing strategie van GN Netcom en zijn distributeurs."

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs