Google heeft vandaag een nieuw gratis analyse-instrument in gebruik genomen, Insights for Search, dat uiteenlopende zoektrends weergeeft.
Die dienst Insights for Search is onder meer bedoeld voor gebruikers van Google Trends (een populariteitsindex van websites vergelijkbaar met Alexa.com) en het advertentieplatform AdWords en maakt inzichtelijk waar ter wereld het meeste naar zoektermen wordt gezocht. Voorbeeld: Naar HDTV wordt met name gezocht in de VS, Hong Kong en Duitsland. Daarbij zijn de meeste gezochte termen LCD HDTV, HD, Sony HDTV en Samsung HDTV. Ook wordt aangegeven welke zoektermen populair aan het worden zijn.
Daarnaast kan per regio de populairste zoektermen worden opgezocht. In Nederland wordt bijvoorbeeld veel gezocht naar MSN, Marktplaats, Routeplanner, Google en Hyves. Zelfs zoeken op provincieniveau is mogelijk.
Verder kan onder meer worden nagegaan of de belangstelling voor een bepaald onderwerp met de tijd toeneemt of daalt. Ook kunnen benchmarks worden gedefinieerd op basis van vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën. Er kan worden gezocht op datum, regio en uiteraard onderwerp. Een en ander kan worden geprojecteerd op een zogenaamde heat map.
Zoekoptimalisatiebureaus kunnen met deze informatie hun zoektermen optimaliseren. "Het is een handige tool om mee te werken," zegt Remi van Beekum van Traffic4You uit Groningen. "Ik heb al een paar grappig dingen ontdekt: in Nederland blijkt vaker naar laptop dan naar notebook te worden gezocht, in Duitsland is het precies omgekeerd. Dat betekent niet dat je als trefwoord voor laptop zou moeten kiezen, want om je te onderscheiden zou notebook wel eens meer resultaat kunnen opleveren. Maar het geeft je wel meer houvast."
Volgens Van Beekum zijn dit soort middelen doorgaans maar moeilijk beschikbaar, of erg onbetrouwbaar.