Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

SNS vervangt personeel door webdienst

19 augustus 2008 - 11:35ActueelCloud & InfrastructuurSNS
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Bankverzekeraar SNS Reaal schrapt de komende twee jaar ruim tien procent van de arbeidsplaatsen. Steeds meer dagelijkse en aanvullende bankzaken worden als webdienst aangeboden. Cio Alexander Baas licht toe wat de gevolgen zijn voor de ict.

SNS Bank schrapt 380 banen onder het bankpersoneel. In totaal werkt er 3200 man bij de bank. Steeds meer bankdiensten worden digitaal aangeboden. Dat betekent forse ict-investeringen. Cio Alexander Baas kan vanwege de beursgang van zijn bedrijf niet zeggen om hoeveel geld het precies gaat, maar laat doorschemeren dat de operatie, die een jaar geleden is ingezet en in 2010 moet zijn afgerond, miljoenen kost.

In de nieuwe opzet worden niet alleen afsluitprocessen, zoals het afsluiten van een rekening, via een webdienst aangeboden. Ook serviceprocessen die voorheen via een bankmedewerker op een filiaal verliepen, zoals de verhoging van een opnamelimiet, eenmalige opname van een bijzonder hoog bedrag en klachtenbehandeling, worden gedigitaliseerd. SNS Bank maakt gebruik van een backoffice die realtime via het web beschikbaar is. Dat gebeurt via het enterprise web content management systeem GX.

Open source

Samen met partner Atos Origin wordt software ontwikkeld voor het automatiseren van bankprocessen. Daarbij maakt de bank gebruik van open source software JBPM van JBoss.

Baas verwacht dat de uitbreiding van de webdiensten qua omvang beperkte gevolgen heeft voor de toename van het klantencontact via het web. "De processen die we nu automatiseren, worden niet zo vaak uitgevoerd als het internetbankieren. Het gaat om handelingen die maar een aantal keer per jaar worden uitgevoerd, zoals het verhogen van een kredietlimiet." De cio verwacht wel dat de nieuwe website, waarop naast diensten ook steeds meer producten worden aangeboden, meer netwerkcapaciteit vraagt. "De nieuwe site heeft veel meer grafische elementen, waardoor de benodigde bandbreedte twee keer hoger is."

Rekencentra

SNS heeft de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in rekencentra. Er is begin 2008 een nieuw datacenter ingericht in Amsterdam en ook het Utrechtse rekencentrum is inmiddels verplaatst naar een nieuwe locatie. Baas: "Door de groei van de backoffice zijn we uit onze rekencentra gegroeid." De ict-beslisser verwacht dat het aantal ict'ers binnen zijn bedrijf de komende jaren met ongeveer tien procent per jaar groeit. Daarbij is ook rekening gehouden met de integratie van personeel van overgenomen partijen zoals AXA Verzekeringen Nederland, Zwitserleven en Regiobank.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Winnaars aan het woord: CIO Alexander Baas

    Computable.nl
    InfopaginaInnovatie & Transformatie

    Alexander Baas, SNS Reaal

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SNS Bank neemt afscheid van Unisys-mainframe

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    SNS Reaal maakt HR-processen efficiënter

    Eén reactie op “SNS vervangt personeel door webdienst”

    1. anoniem schreef:
      7 mei 2009 om 12:13

      Jammer dat de mensen die het echte werk doen weer niet worden genoemd: Sogeti.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs