Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN zet NFC in tegen parkeertekort

26 augustus 2008 - 09:36ActueelCloud & InfrastructuurCGIKPN
Rian van Heur
Rian van Heur

KPN-medewerkers krijgen de beschikking over een telefoon met Near Field Communication (NFC). Hierdoor is er realtime informatie beschikbaar over hoeveel auto's in de parkeergarage staan. Het telecombedrijf hoopt zo het tekort aan parkeerplekken in de garage op te lossen.

KPN en Logica starten een proef om door Near Field Communication (NFC) het parkeerprobleem in de garages van het telecombedrijf op te lossen. KPN-medewerkers krijgen de beschikking over een Samsung-telefoon met de contactloze communicatietechnologie. Logica installeert de software op de telefoon.

Het gaat om een pilot die enkele maanden duurt. De pilot start in de parkeergarages van KPN in Den Haag. Nu betalen medewerkers met de bedrijfskaart. Deze parkeerinformatie die op deze kaart staat, wordt geïntegreerd in de mobiele telefoons waarover de KPN-medewerkers de beschikking krijgen.

Inzicht in de parkeerplaatsen

Het systeem identificeert niet alleen de medewerker, het telt ook het aantal bezoekers. Hierdoor is op elk moment zicht op het aantal parkeerplaatsen dat nog beschikbaar is. Zo moet er een oplossing komen voor het structurele tekort aan parkeerplaatsen in de KPN-garage.

"Het komt bij ons regelmatig voor dat de garage de hele dag is volgeboekt, terwijl in werkelijkheid maar zeven van de tien parkeerplaatsen bezet zijn", vertelt Lothar Steegstra, manager Innovatie bij KPN. "Dit omdat medewerkers buiten de deur zijn of bezoeken afzeggen. Het nieuwe systeem houdt realtime bij hoeveel plekken beschikbaar zijn. Daarmee stijgt de efficiëntie aanzienlijk."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rabo Mobiel hervat tests met NFC

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Betalen met NFC levert banken geld op

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NFC-platform Nederland komt pas in 2013

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Payter vergroot ontwikkelkracht via India

    3 reacties op “KPN zet NFC in tegen parkeertekort”

    1. KPN-er schreef:
      26 augustus 2008 om 20:30

      Leuk als je wat vertraagt ben en inmiddels iemand anders op je GERESERVEERDE parkeerplaats staat…

      Login om te reageren
    2. peter schreef:
      26 augustus 2008 om 20:56

      Dat is op te lossen door simpelweg niet alle parkeerplekken weer weg te geven, maar een statistiek bij te houden van hoevaak gereserveerde parkeerplekken leeg staan…

      Login om te reageren
    3. Gijs schreef:
      27 augustus 2008 om 07:21

      Wat is hier de lol nu precies van? Ipv de gegevens van een smartcard te lezen (die de medewerkers nu al hebben) doe je het vanaf de telefoon? Als er dan daadwerkelijk beter geparkeerd kan worden, dan moet toch het ‘parkeermanagement’ systeem aangepast/aangepakt worden? Dat heeft toch niets met mobiele telefoon met NFC te maken?

      Dit noem ik nu sensatie-makerij: iets als nieuw aanprijzen terwijl al jaren bekend is dat smartcard en magneetstrip info op een NFC enablede telefoon met daarin een javacard (of sim/uicc) gezet kan worden.

      KPN en Logica doen alsof ze innoverend bezig zijn maar dat valt naar mijn inschatting vies tegen!!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs