HD rukt op in Nederland. Dat blijkt uit cijfers die marketingdirecteur Dennis Hardholt van Sony vanochtend in Badhoevedorp op zijn halfjaarlijkse persdag presenteerde. Een op de drie Nederlanders heeft een plat scherm.
De Nederlandse televisiebranche kan terugkijken op een succesvol half jaar. Tot en met juli werden 900.000 platte schermen verkocht. Daarvan werden er 435.000 stuks in de zomermaanden verkocht, grotendeels naar aanleiding van de (hoge definitie) uitzendingen van het EK Voetbal, Tour de France de Olympische Spelen. "In tegenstelling tot het WK Voetbal in 2007 waren er nu volop HD uitzendingen en daar was veel belangstelling voor," zegt Hardholt. In juli zakten de verkopen in. "Voor het merendeel van de Nederlanders waren de sportactiviteiten de aanleiding op een plat scherm te kopen."
De penetratie van platte schermen bedraagt nu al zo’n 50 procent in Nederland. Daarmee heeft een op de drie Nederlanders een plat scherm in huis. Overigens is het aandeel Full HD toestellen nog bescheiden met 3 procent, maar Sony verwacht ook hier een forse groei. Dit jaar groeide de markt voor platte televisies met 36 procent. "We blijven rekenen op verdere groei, ondanks de economische perikelen," zegt Hardholt.
Dat Nederland behoort tot de kopgroep van landen in Europa met een zeer hoge penetratie aan platte schermen komt volgens Hardholt ook door de aanwezigheid van Philips. "We zijn ons meer bewust van deze technieken dan in andere landen." Sony rekent op een gezonde vervangingsmarkt doordat steeds betere technieken worden ontwikkeld. Als eerste fabrikant ter wereld introduceert Sony een televisie met 200 Hz beeldkwaliteit, die schokkerige bewegingen moet tegengaan.
Het succes van HD straalt volgens Hardholt ook af op andere producten. Blu-ray producten groeien het afgelopen half jaar het hardst in de Benelux, maar ook HD camcorders doen het goed.
Sony meldde vandaag ook goed verkopen van de Playstation Portable en de Playstation 3. Van de Portable gingen er in de Benelux tot nu toe in totaal 900.000 exemplaren over de tafel. Vermoedelijk wordt de grens van 1 miljoen dit jaar nog gehaald. Verder zijn een half miljoen Playstation 3 consoles verkocht. Folkert Langeveld van Sony Computer Entertainment Benelux is niet bang voor de recente prijsverlaging van Microsoft’s XBox. De instapprijs van de XBox bedraagt 179 euro. "Het zal zeker wel enig effect geven," zegt Langeveld, "want de prijsverlaging is aanzienlijk. Maar met nieuwe games aan de horizon denken we dat het effect op de lange termijn niet erg groot zal zijn."
Sony Ericsson kondigde vandaag ook voor Nederland de lancering aan van PlayNow plus, een betaalde muziekdownloaddienst van hoge kwaliteit voor klanten van Sony Ericsson, die zowel voor telefoons als voor computers kan worden gebruikt. Zweden krijgt de primeur, in de loop van 2009 volgen ook andere landen, waaronder Nederland. De dienst is een reactie op Nokia’s Comes with Music, die op 2 oktober zal worden gelanceerd. Het eerste product dat zal worden uitgebracht met een geïntegreerde PlayNow plus service is een speciale editie van de Sony Ericsson W902 Walkman telefoon.