Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Microsoft onderzoekt gevolgen ‘nieuwe werken’

04 november 2008 - 14:49ActueelCarrièreMicrosoft
Heleen van Roon
Heleen van Roon

De Rotterdam School of Management onderzoekt in opdracht van Microsoft wat werknemers van het bedrijf van ‘het nieuwe werken' vinden. In de vragenlijst die daarbij hoort, draait het onder andere om de motivatie van werknemers en de bedrijfscultuur.

Microsoft onderzoekt wat werknemers vinden van de nieuwe werkwijze van het bedrijf. Sinds een half jaar heeft de softwaregigant een nieuw kantoor in de buurt van Schiphol waar alles draait om ‘het nieuwe werken'.

Het onderzoek naar het succes van de nieuwe werkwijze, waarbij niemand een eigen werkplek heeft en werknemers zelf hun tijd kunnen indelen, wordt uitgevoerd door de Rotterdam School of Management. Volgens Ernst-Jan Stigter, Microsofts business en marketing-directeur, draait het onderzoek om elf verschillende punten, zoals bedrijfscultuur, motivatie, samenwerking en vrijheid. Werknemers kunnen via een vragenlijst hun mening geven. Stigter heeft nog geen duidelijke verwachtingen van de uitkomsten. "Het ergste wat er kan gebeuren is dat we de gegevens gebruiken om dingen te verbeteren", zegt hij.

Microsoft verhuisde in mei naar het nieuwe pand. De manier van werken die het bedrijf hanteert, moet zorgen voor een betere balans tussen werk en privéleven. Ook hoopt de werkgever dat de werkwijze startende werknemers aantrekt.

De resultaten van het onderzoek zijn waarschijnlijk eind november bekend.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Jeugd niet louter positief over Nieuwe Werken

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ECM onmisbaar in het ‘nieuwe werken’

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘Jongste generatie gebruikt minder e-mail’

    7 reacties op “Microsoft onderzoekt gevolgen ‘nieuwe werken’”

    1. Jeroen Spierings schreef:
      5 november 2008 om 08:44

      Mooi, ben benieuwd naar de uitkomsten. Het blijkt te werken. Mijn vorige werkgever BT is een voorstander van meer mobiel en thuis werken. En ook andere bedrijven tonen aan dat het werkt. Bijvoorbeeld Semco in Brazilie is hier al sinds de jaren 80 mee bezig. Ben nu het boek Semco stijl aan het lezen dat uitgebreid beschrijft hoe ze dat hebben gedaan. Mooie prestatie: de jaren 80 in Brazilie waren niet de makkelijkste tijden om dit te introduceren.

      Login om te reageren
    2. Jan Freijser schreef:
      5 november 2008 om 23:04

      Kun je een link geven naar het onderzoek van RSM ?
      Zie overigens http://www.rsm.nl/home/news/events?eventid=1165&page=2 voor informatie over een themamiddag georganiseerd door RSM, over het nieuwe werken.

      Login om te reageren
    3. Heleen van Roon (redactie) schreef:
      7 november 2008 om 10:42

      Ik heb helaas geen link naar het onderzoek. Als je echt geinteresseerd bent, kun je het misschien eens bij Microsoft proberen. Of bij de Rotterdam School of Management, natuurlijk.

      Login om te reageren
    4. Marcel van Oosterhout schreef:
      14 november 2008 om 12:35

      Meer informatie over het onderzoek van de RSM is te vinden via:

      http://www.rsm.nl/portal/page/portal/home/faculty/academic_departments/decision_and_information_sciences/research/new_worlds_or_work/

      Ook in 2009 kunnen bedrijven nog meedoen met het onderzoek.

      Login om te reageren
    5. Michel schreef:
      20 november 2008 om 14:02

      Werknemer moet werkgever overhalen thuis te mogen werken

      Veel werknemers willen graag thuiswerken, maar krijgen daarvoor geen toestemming. Anderen werken thuis, maar vinden het moeilijk ook echt productief te zijn.

      Verder lezen via http://www.mdweekly.nl/WeeklyArticle.aspx?aid=898039

      Login om te reageren
    6. Michel schreef:
      20 november 2008 om 14:04

      De werknemer van 2025 is 24 uur per dag wereldwijd online bereikbaar, heeft een brede basiskennis, beheerst het Engels mondeling en schriftelijk, opereert op basis van gelijkwaardigheid en bedient vaak meerdere opdrachtgevers.

      Verder lezen via http://www.mdweekly.nl/WeeklyArticle.aspx?aid=899220

      Login om te reageren
    7. Michel schreef:
      20 november 2008 om 14:06

      `Het nieuwe werken` verandert arbeidsrelaties

      `Het nieuwe werken` heeft in Nederland definitief ingang gevonden en zal arbeidsrelaties veranderen. Dat blijkt uit de bevindingen van human resource-managers van vijf grote bedrijven: Hewlett Packard (HP), Achmea, KLM, Rabobank en Philips.

      Verder lezen via http://www.mdweekly.nl/WeeklyArticle.aspx?aid=897359

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs