Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

SAP-gebruikers boos over onderhoudstarief

06 november 2008 - 14:32ActueelData & AISAP
Pim van der Beek
Pim van der Beek

SAP-gebruikers blijven boos over de verhoging van het onderhoudstarief van de bedrijfssoftware. Ook nu SAP de gebruikers gedeeltelijk tegemoet komt. Een meerderheid ziet geen meerwaarde in het opgedrongen en duurdere onderhoudsmodel.

De verhoging van de onderhoudskosten voor SAP-software is geen verbetering maar een ordinaire prijsverhoging. Dat stelt de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebuikers (VNSG). Die mening komt ook naar voren in een enquête onder internationale SAP-gebruikersverenigingen. Negentig procent van de gebruikers van de bedrijfssoftware zou nauwelijks de toegevoegde waarde inzien van het nieuwe onderhoudsmodel.

In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten (Standard Support, Enterprise Support en Maxattention) te standaardiseren. Er is nu een onderhoudstarief voor alle gebruikers. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.

SAP houdt ondanks de kritiek van gebruikers voet bij stuk. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen zoals ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco).

Lichtpuntje

Ondanks de teleurstelling over de hogere onderhoudskosten voor SAP-gebruikers bij middelgrote en kleine bedrijven ziet de Nederlandse gebruikersvereniging een lichtpuntje in het conflict. Met de leverancier is overeengekomen dat een aantal key performance indicators (kpi's) wordt opgesteld. Daarmee kunnen SAP-gebruikers de leverancier afrekenen op niet nagekomen beloften. Er moeten nog concrete afspraken worden gemaakt over sancties.

Meer over

Business IntelligenceSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Kwart SAP-klanten kiest oude supportmodel

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    VNSG-voorman leidt SAP-gebruikers wereldwijd

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    SAP draait besluit over onderhoudstarief terug

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    HP en SAP combineren supportdienst

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    SAP stelt prijsverhoging onderhoudstarief uit

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    SAP-gebruikers krijgen nieuwe directeur

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs